Skjermdump

Annonse


Kontinuerlig nett-status

Skjermdump– De grafene vi har lagt ut foreløpig er bare en del av den informasjonen vi ønsker å gi kundene om våre tjenester.

Statuskart
– Vi vil etterhvert legge ut et kart over tilstanden i nettet, hvor brukerne kan overvåke trafikken. Dette kartet vil blant annet fortelle om linjekapasiteten, og eventuelt hvor en node er ute av drift, sier Bent Flyen i Telenor Nextel til Dagens Telecom.

Telenor Online, eller Telenor Nextel som det nå heter, har måttet tåle mye kjeft på grunn av dårlig kapasitet og stabilitet i nettet. Ikke bare teknikken, men også informasjonen ut til kunder, har vært dårlig.

Dokumentert kvalitet
Begge deler vil de nå rette på. Selskapet investerer 100 millioner kroner i ny infrastruktur som vil bedre teknikken, og første del av en kontinuerlig oppdatert nettstatus er lagt ut på: http://www.internett.telenor.no/status

Annonse


Under denne adressen vil kundene finne belastningen på utenlandslinjen i løpet av siste døgn, og trafikken mellom Telenor Internett og utlandet i en ukeoversikt, en månedsoversikt og i en oversikt over hele året.

– Jeg kjenner ikke til andre leverandører som publiserer driftsmeldinger og oppdatert nettstatus på denne måten. Vi ønsker at våre kunder velger oss fordi de her får en dokumentert kvalitet, sier Bent Flyen.

Brukertid
Telenor Nextels Internettkunder ligger ikke langt bak brukere i USA, når det gjelder antall timer som brukes på Internett. En norsk Internettbruker surfer nå i gjennomsnitt 27,5 minutter på nettet hver dag. I USA er gjennomsnittbruken 32 minutter daglig.

Annonse