Arkiv

Annonse


Data tar trailersjåfører

ArkivProgrammet er utviklet av en engelsk politimann, som var trøtt av at trailersjåførene ikke overholdt hvilebestemmelsen.

– For to år siden stoppet jeg en sjåfør som ikke hadde tatt en eneste pause – av lovbestemt lengde – på 28 dager, sier politimannen Roland Barber.

Plikt til pauser
Trailersjåfører må følge strenge bestemmelser om kjøretid og hviletid. For å overvåke at reglene følges har bilene en ferdsskriver – en takograf – som leser av tid, hastighet og distanse, og er obligatorisk i EU-land for yrkesbiler.

Sjekker opplysninger
Å kontroller opplysningene er ikke alltid like lett. Topas heter programmet som skal kontrollere opplysningene, og det kan brukes fra bærbare maskiner. Fakta om reisen hentes fra bilens ferdsskriver, og mates i datamaskinen.

Annonse


Til å kryss-sjekke opplysningen brukes informasjon som hentes fra kredittkort, – og som viser betaling av toll og avgifter, – utgifter til drivstoff, ferjebiletter og annet. På skjermen kommer det da raskt opp en liste over mulige overtredelser.

Fra forsete til fengsel
I en sak som nylig ble avslørt hevdet en sjåfør at han hadde kjørt 65 mil på seks timer. Programmet avslørte at mannen hadde kjørt over 110 mil de siste 20 timene, og hadde koblet ut takografen. Han ble dømt til seks måneders fengsel.

Stor interesse
Politiet i Tyskland og i Frankrike har vist interesse for programmet. I Storbrittania har to av tre enheter som kontrollerer den kommersielle biltrafikken tilgang til programmet.

BT:

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse