Annonse


Populær CD-ROM

– Vi er veldig godt fornøyd med hvordan telefonkatalogen på CD-ROM er blitt tatt imot. Fjorårssalget var langt i overkant av hva vi hadde forventet, sier produktansvarlig Lise Rivelsrød i Telenor Media til Dagens Telecom.

Mange privatkunder
Telenor Media solgte 6.500 eksemplarer av CD-katalogen de to siste månedene i fjor. Foreløpig i 1997 er det solgt 1.000 kopier.
I tillegg regner Telenor Media med å passere 5.000 forhåndsbestilte kompaktplater innen utgangen av februar. Selskapet budsjetterer med å selge 35.000 utgaver av telefonkatalogen på CD-ROM i 1997.
– En tredel av kundene er privatpersoner. Det er gledelig mye for dette produktet, som vi hadde regnet med stort sett ville slå an i bedriftsmarkedet, sier Rivelsrød.

Ingen Mac-versjon
Foreløpig forligger telefonkatalogen på CD-ROM bare i Windows-versjon. Telenor Media har foreløpig ingen planer om å lage en versjon for Macintosh-brukere, men «dette er noe vi diskuterer kontinuerlig», sier Rivelsrød til Dagens Telecom.

Fire plater i året
Kundene kan enten kjøpe en enbrukerplate til 495 kroner, eller de kan investere i et abonnement til 1.500 kroner der du får en oppdatert telefonkatalog fire ganger i året. For den som er avhengig av absolutt oppdatert informasjon vil det være naturlig å satse på abonnementsordningen.

Annonse


6.000 endringer hvert døgn
Hvert eneste døgn foretas det nemlig hele 6.000 endringer i Telenors abonnementsmasse. Rivelsrød regner med at anslagsvis 4000 av kundene i år vil velge abonnementsordningen fremfor enbrukerplaten. Telefonkatalogen på CD inneholder hele 3,1 million oppføringer i 435 kommuner og 1.613 bransjer.
Foreløpig har ikke Datatilsynet funnet sikkerheten god nok til å publisere katalogen på Internett, men for større bedrifter tilbyr NIT, AS EDB, DnB, Telebank, SDS og PMS online-versjoner.

Flere distributører
Telefonkatalogen på CD-ROM er utviklet av Mogul Media og distribueres av Sunsoft Norge (tidligere AddOn) i Oslo, Acer Computer Norway i Asker og Ålesund-bedriften Guldbrandsen og Synnes Dialog AS. Telenor Media vurderer imidlertid å utvide salgsapparatet ytterligere.
– Vi regner med å inngå avtaler med to nye distributører i løpet av første halvår, sier Rivelsrød til Dagens Telecom.

Annonse