Hopp til navigasjon Hopp til innhold

AT&Ts verdensrekord

NEW YORK: Lurer du på hvor et selskap som AT&T får pengene sine fra? Hva med å telle antall samtaler i et år. Det gjorde AT&Ts datamaskiner. Resultatet ble hele 67.967.902.924 oppringninger.

AT&T Worldwide Intelligent Network er navnet på nettet som i 1996 gjennomførte så mange samtaler – en økning på 10,3 prosent fra året før og selvfølgelig en rekord som intet annet nett er i stand til å slå.
I gjennomsnitt betyr dette 220 millioner samtaler daglig, mens den travleste dagen i AT&Ts historie var 2. desember 1996. På denne ene dagen taklet nettverket 271,1 millioner samtaler.

99,9876 prosent
Forøvrig teller også AT&T Defects Per Million (DPR, feil pr million samtaler). Dette tallet viser at ut av 1 million oppringninger, var det bare 124 som ikke kom frem på grunn av nettverksfeil. Dette betytr, i følge AT&T, at man kan stole på nettverket i 99,99 prosent av tilfellene (eller, for å være nøyaktig, så var 99,9876 prosent av oppringingene vellykket.)

Betalingsproblemer
Men dette betyr ikke at AT&T lever en bekymringsløs tilværelse. For minst like viktig som telefonforbindelsen er regningen – og her har selskapet problemer for tiden. I fjerde kvartal i fjor økte antallet avskrevne fordringer med 200 millioner dollar. Hovedårsaken er konkurransen blant teleleverandørene, sa selskapets finansdirektør Richard Miller da resultatene ble fremlagt i New York.

Enkel sak
– Tidligere var saken enkel, sa Miller: – Hvis du ikke betalte regningen, mistet du forbindelsen. Nå har vi flere leverandører. Dermed kan abonnenten bare gå til konkurrentene når vi kobler ut tjenesten.
Det største problemet er hundrevis av små selskaper som kjøper millioner i tellerskritt i bulk fra langdistanseoperatører som AT&T, MCI og Sprint. Målet er å selge tellerskrittene videre for å konkurrere med de store, men i mange tilfelle går de små konkurs og de store blir sittende igjen med den ubetalte regningen.

Stikkord: Mobil