Laila P. Nordsveen

Annonse


Alcatel med kommunikator

Laila P. Nordsveen– Sharp er teknologisk ledende når det gjelder LCD-teknologi og de er også markedsledende. Dette er en av de viktigste årsakene til at vi valgte et samarbeid med dem, sier Lars E. Bisgaard som er ansvarlig for Alcatels mobiltelefoner i Norden til Telecom Revy.
Utover dette vil ikke Bisgaard kommentere det nye produktet, men den kommer som en av flere lanseringer på elektronikkmessen CeBit´97. Alcatel satser nå hardt på å komme seg inn på markedet igjen etter det forrige mislykkede forsøket med HB 100 telefonen.
Etter det Dagens Telecom erfarer har de som målsetting å ha 15 prosent av verdensmarkedet for kommunikatorer innen 1998.
Alcatels mobiltelefon HC 1000 er allerede etablert i det internasjonale markedet, men i Norge har salget ennå ikke tatt helt av. Alcatel har tatt store markedsandeler i andre europeiske land i første halvdel av året. Målet deres er å ha ti prosent av mobilmarkedet i Norden innen 1998. Selskapet vil måtte jobbe hardt i kulissene når de skal konkurrere med Ericssons GH 388, Nokias 8110 og Philips Spark, som alle er toppmodeller med bred dekning i et allerede spekket proffmarked for GSM-brukere.

«Just one touch»
– Vi presenterer et godt produkt, som markedsføres under konseptet «Just one touch». HC 1000 er en funksjonell telefon, beregnet på andre gangs brukere. Telefonen har en navigasjonstast med fire retninger og fem ikoner, som gir adgang til de mest brukte funksjonene med én berøring. Standby-tiden er to til 46 timer, og samtaletiden er 55 til 130 minutter, alt etter batteritypen du velger.

Distribusjonskanalen
Alcatels produkter blir som tidligere distribuert utenom norske Alcatel.
– Alcatel har erkjent at en distribusjon via norske Alcatel vil være uheldig økonomisk, og vi mener det blir billigere for kundene når distribusjonen går fra Frankrike via Office Equipment Trading (OET) i Norge og ut til forhandlerne i Norge, sier Bisgaard.
– Office Equipment Trading (OET) vil står for salg, markedsføring og distribusjon av Alcatels mobiltelefoner. Et av de store problemene ved lanseringen av HB 100, var at Alcatel ikke hadde kontroll over det grå markedet, og at det var endel tusen telefoner med feil som allerede var på markedet når Alcatel lanserte sine telefoner. Kunden og den enkelte forhandler tok den gang selv ansvaret for varen, noe som ikke var helt smart, sier Bisgaard.

Service
I dag snakker vi om en 48-timers service som ikke er inkludert frakt-tiden. Det er Eurotronic Service Senter som har ansvaret for servicen. Senere vil det bli to muligheter, enten sendes telefonen til reparasjon eller kunden får en tilsvarende telefon ved å henvende seg til den forhandleren de kjøpte telefonen av, sier Bisgaard.
– OETs strategi er å håndtere Alcatels produkter på en styrt måte, slik at ettermarkedet får en positiv opplevelse av produkt og organisasjon. De forskjellige produkter vil bli styrt gjennom differensierte salgskanaler, belagt i produktenes pris, ytelse og målgruppe til enhver tid. Kvalitet i alle ledd vil være nøkkelfaktor. Den tekniske kvalitet på produktene har vist seg å være svært god. Alcatels unike one-toutch system, kombinert med et aktivt ikonbasert styringssystem har blitt svært godt mottatt, sier salgssjef Tore Darell i OET

Annonse