Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Avhengig av maskin og spill er det FPS å miste, men det er farlig å ikke oppdatere: havner du på feil nettside kan sensitiv informasjon snappes opp.

Så mye spill-ytelse tapte han etter Windows 10-feilrettingen

Spill: Avhengig av maskinen din.

Intel har hintet i retning av at oppdateringene som tetter x86-hullet vil bli bedre etterhvert, men slik det er nå kan flere av dere med et mellomklasseoppsett oppleve fra 4 til 13 prosent færre FPS avhengig av spill.

Dette testet han med

Maskinen Reddit-bruker Laexe har testet med, er som følger (undertegnende har også en 4690k Intel CPU – se hvordan det gikk med mine poeng i CrystalDiskMark og 3DMark 11):

  • CPU: i5-4690k overklokket @ 4.4GHz (kanskje gir overklokkede CPU-er større negative utslag)
  • GPU: MSI Rx 580
  • RAM: 16GB 1866Mhz CL9
  • Hovedkort: MSI Z97 Gaming 5
  • SSD: Samsung 840 Pro 250GB

Følg Intelgate:

Denne maskinen taper en god del FPS

Ved testing av CPU med Userbenchmark.com fant Laexe minimale forskjeller, men hva med spill og ikke-syntetiske tester?

Vi har merket ytelsestapet i FPS med rød sirkel per spill.

Samtlige tester er gjort med 1080p-oppløsning på en mellomklassemaskin og eldre spill.
Samtlige tester er gjort med 1080p-oppløsning på en mellomklassemaskin og eldre spill. (Ill.: Laexe)

ITavisen-leserne

Vi ba dere teste før og etter installasjon av oppdateringen, men hverken CrystalDiskMark 6 eller 3DMark 11 gir utslag slik vi ser i spillene.

Superenga har følgende å dele med oss:

  • i5 6600k
  • RAM 16GB
  • GPU: MSI Geforce 1070 Gaming X
  • SSD: Samsung 850 EVO
  • Crystalmark før: 550.0/520.9 etter: 549.1/522.1
  • 3DMark 11 før: 16935 etter: 16956

Her er Glenn H. sine før og etter tall:

  • CPU: Intel Core i5 750 @ 3,61 GHz (1. generasjon i5 overklokket fra 2,66 GHz)
  • RAM: DDR3 12 GB @ 1600 MHz
  • GPU: GTX 960 4 GB
  • SSD: Intel X25-M

3DMark Advanced Edition (Standard 1920×1080 DX11) før:

Sky Diver -> GPU: 25768, CPU: 6246, KOMBINERT: 14920 / 61,40 FPS
Fire Strike -> GPU: 7769, CPU: 6648, KOMBINERT: 2666 / 12,40 FPS

3DMark Advanced Edition (Standard 1920×1080 DX11) etter:

Sky Diver -> GPU: 25758, CPU: 6259, KOMBINERT: 14805 / 60,93 FPS
Fire Strike -> GPU: 7761, CPU: 6604, KOMBINERT: 2667 / 12,40 FPS

Glenn melder også at han har «tatt en subjektiv test av GTA V, som er det mest krevende spillet denne maskinen har installert, og kan ikke si jeg merker noen spesiell nedgang i ytelsen, eller andre problemer, så langt. Ligger stabilt på 50 FPS med middels grafikk låst med vsync».

Mizos tall

Mizo testet med et annet program; Heaven, deretter med 3DMark før og etter med en Intel 8700k med 2 x 1070 i SLI og en m2.SSD.

Mizo legger til at det «ikke er store forskjellene, og i spill som PUBG og Overwatch så er det ingen forskjell selv med OBS kjørende som encoder (x64 på cpuCPU oppsettt fast i 720p60 6Mbps (lancoz rescaaling).

Heaven:

Før:

Før opppdateringen.
Før opppdateringen.

Etter:

Etter oppdateringen.
Etter oppdateringen.

3DMark

Før:

3DMark før oppdateringen.
3DMark før oppdateringen.

Etter:

3DMark etter oppdateringen.
3DMark etter oppdateringen.
Stikkord: intelgate, maskinvare, Spill