Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nordmenn som reserverer blir de første i verden som kan kjøre Mercedes-Benz sin nye elbil som kommer 2019. (Ill.: Mercedes-Benz)

Nordmenn blir først i verden som kan reservere denne: «Mercedes-Benz EQC»

Lanseres i 2019.

Concept EQC ble vist frem i fjor, og interessen har vært stor, ifølge premium-bil-produsenten.

Først i verden
Det er elbil-bonanza i Norge
, godt hjulpet av gode ordninger for de som handler, så at Mercedes-Benz nå gir nordmenn mulighet, som første i verden, til å forhåndsbestille den nye elbilen, er ikke sjokkerende:

«Vi har jobbet hardt og lenge med fabrikken for å få på plass en reservasjonsløsning og arbeidet har nå resultert i at Norge blir verdens første land som tilbyr forhåndsreservasjon av produksjonsmodellen som kommer i 2019,» sier Kjetil Myhre, Direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Vi har forhørt oss om det er kjent når og hvor det blir mulig å reservere for nordmenn.

Artikkelen fortsetter under bildene og video.

EQ lanseres om et par år.
EQ lanseres om et par år. (Ill.: Mercedes-Benz)
EQ lanseres om et par år.
EQ lanseres om et par år. (Ill.: Mercedes-Benz)

Dette sier Mercedes
«Den nye generasjonen elbiler baseres på en arkitektur spesielt utviklet for batteridrevne modeller, med smart bruk av stål, aluminium og karbonfiber. Plattformen er skalerbar og kan derfor benyttes til en lang rekke segmenter og karosserivarianter.»

«Konseptbilen har to elektriske motorer plassert på front- og bakakselen med batteripakken installert lavt mellom akslingene. Denne utformingen, sammen med firehjulsdrift, sørger for optimal sikkerhet og en dynamisk kjøreopplevelse via elektromotorene som produserer inntil 300 Kw (408 hk) med et dreiemoment på 700 Nm. 0-100 km/t gjennomføres på under 5 sekunder og det opereres med en rekkevidde på inntil 500 km (NEDC).»

Lader kjappere
«Bilen er klargjort for lading via hurtigladestasjoner, veggboks i hjemmet og induksjonslading. Med «Mercedes-Benz energy storage unit» vil hjem med egne solcellepaneler kunne benytte «grønn» overskuddsproduksjon for lading, uavhengig av det konvensjonelle strømnettet.»

«Betydelig redusert ladetid kommer med innføringen av hurtiglading via Combined Charging System (CCS). Den europeiske ladestandarden tillater rask lading med en langt større kapasitet enn i dag.

Foreløpig ladekapasitet strekker seg fra 50 opp til 150 kW, men på mellomlang til lang sikt er ladekapasitet på inntil 300 kW planlagt. Dette vil muliggjøre at 100 lokalt utslippsfrie kilometer lades i løpet av fem minutter.»

Trådløs lading.
Trådløs lading. (Ill.: Mercedes-Benz)

 

Kilde:
Mercedes-Benz pressemelding

Stikkord: bil, mercedes