Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Du må nok se langt etter en videostrømmetjeneste som har alt. (Ill.: Netflix)

– Forbrukernes drøm om en Spotify for TV er en utopi

Mener det er ikke er kommersielt bærekraftig med en tjeneste som har alt.

I et intervju med svenske IDG legger Arvid Åsbrink, konsulent i Mediavision, en demper på kundenes forhåpninger om en strømmetjeneste for video som har «alt».

– En utopi
For øyeblikket er musikk- og videotjeneste vidt forskjellige. Mens de fleste musikktjenestene har den samme musikken – foruten noen eksklusivitetsavtaler – er det stor forskjell fra innholdet på tjenester som Netflix og HBO Nordic.

Dette skyldes i hovedsak egenproduksjoner, avtaler, samt regioninndeling og rettigheter. Ifølge Åsbrink vil det også forbli slik i fremtiden.

– Forbrukernes drøm om en Spotify for film og TV med en bred katalog er en utopi. Når det gjelder musikk kan du lytte til samme sang mange ganger, en film eller TV-serie ser man som oftest bare én gang, sier han til IDG.

Han legger til:

– Det vil bli veldig dyrt å ha rettigheter til alt. Det er helt enkelt ikke kommersielt bærekraftig.

Blir for dyrt
Magnus Anshelm, i MMS, er enig med Åsbrink og sier at det er umulig å kjøpe rettighetene til alt innholdet.

– Det ville vært ganske dyrt, sier han til IDG.

Han mener at strømmetjenestene i stedet satser på originalt og eksklusivt innhold for å lokke til seg kundene.

Hele intervjuet, som også går dypere inn på Netflix’ dominans, kan du lese i kildelenken.

 

Kilde:
IDG

Stikkord: netflix, strømming