Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Microsoft Edge kan få innebygget annonseblokkering. (Ill.: ITavisen)

Google er ikke alene – også Microsoft vil blokkere annonser

Skal få bukt med det selskapene mener er plagsomme annonser.

Tidligere denne uken skrev vi om ryktene rundt Googles angivelige arbeid med å blokkere annonser som «gir brukerne en dårlig opplevelse på nett». Denne blokkeringsfunksjonen skal bygges direkte inn i Chrome-nettleseren.

Ikke bare Google
Nå ser det ut til at Google ikke er alene med å utvikle en slik funksjon. Ifølge AdAge planlegger også Facebook og Microsoft, samt andre medlemmer av Coalition for Better Ads, å implementere annonseblokkering inn i nettlesere.

Disse verktøyene vil ikke bli som vanlige blokkeringsprogrammer som struper all reklame, men vil i stedet blokkere alle annonser som bryter med «Better Ads Standards» som er satt av Coalition for Better Ads.

Plagsomme annonser
Her er det snakk om sprettoppvinduer, videoer som spilles av automatisk med lyd og liknende uten nedtelling.

Det er annonser som dette som er målet.
Det er annonser som dette som er målet.

«Målet her er å fjerne disse typene med annonser som ødelegger opplevelsen til kunder på nett. For å være ærlig kan slike annonser potensielt skade og ødelegge for det brede økosystemet på nett», sier Stu Ingis, advokat i Venable LLP, til AdAge.

 

Kilde:
AdAge

Stikkord: annonser, google, microsoft