Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Fra og med neste år blir det andre annonseboller på YouTube. (Ill.: ITavisen)

YouTube skroter upopulært annonseformat

Men du blir ikke kvitt alt.

Google annonserer i dag at de fra og med neste år fjerner forhåndsreklamene på YouTube på 30 sekunder som ikke kan hoppes over.

Gjør annonseendringer
Målet er å tilby en bedre annonseopplevelse for nettbrukerne.

«Som en del av dette har vi valgt å stanse støtte for annonser på 30 sekunder som man ikke kan trykke vekk som en del av 2018 og fokuserer i stedet på formater som fungerer godt med brukere og annonsører», uttaler selskapet.

Hva som faktisk tar over, før vi nok ikke vite før nærmere årsskiftet. Google bekrefter dog at tilsvarende annonser på 20 sekunder forblir på tjenesten. Det gjør også såkalte «bumper ads», det vil si sekssekundersannonsene som man ikke kan hoppes over.

– Frykter Facebook
Ifølge strategidirektør i Born Social, kan dette være et ledd i den økte videokonkurransen fra Facebook.

«Jeg tolker dette som et signal på at YouTube er meget bekymret for Facebook. Vi vet at video er en del av kjernen i fokuset til Facebook. Deres videotilbud blir mer attraktiv for selskaper for hver dag som gjør, og YouTube får panikk», sier han til Campaign.

Hva syns du? Er det greit å bli kvitt annonsene på 30 sekunder som man ikke trykke vekk?

Husk at du kan abonnere på ITavisens YouTube-kanal.

 

Kilde:
9to5Google,
Campaign

Stikkord: annonser, youtube