Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Timely utvider nå funksjonaliteten til å inkludere en automatisk tidslinje som følger med på alt du jobber med på maskinen. Beta-en er klar allerede nå. (Ill.: Timely)

Nå har nordmannen lansert en ny tjeneste han håper skal revolusjonere arbeidsdagen din

Silicon Valley (ITavisen): Loggfører alt du jobber med, automatisk.

Silicon Valley (ITavisen:) Mathias Mikkelsen er nordmannen bak Timely, det populære arbeidsverktøyet for å loggføre hva du bruker dagen på.

Memory er neste steg
Den neste evolusjonen i Mikkelsens plattform er kalt Memory. Poenget med utvidelsen som er en del av Timely, er at den følger med for deg, i bakgrunnen. På den måten slipper du manuelt å loggføre arbeidstiden din.

Ved å la Memory ligge i bakrunnen på Mac-en din (en Windows-versjon er under utvikling), vet Memory at du jobber i Word, skriver en e-post eller surfer og hvor du gjør det fra (hvor du sjekker inn og er, ser man på venstre side av tidslinjen, som vist i bildet under, de lengste arbeidsøktene er å finne i midten, mens mindre sesjoner, som f.eks. surfing, er plassert på høyre side).

Logger smart
Vi snakket med Mikkelsen som for tiden er i Norge under lanseringen: – Memory analyserer alle dataene og hva du har brukt tiden på. Memory er smart, og logger ikke tiden når et program bare er oppe, du må aktivt jobbe i det.

Memory-tidslinjen er ikke en separat app, men er bygget inn i Timely. Memory er med andre ord, som Timely, gratis å bruke for enkeltpersoner, men er man to eller flere må man betale.

Timely er allerede å finne til iOS, mens en Android-beta-versjon også kommer veldig snart.

Den offentlige beta-testen av Memory med beta-registrering har startet.

Du kan selvsagt redigere manuelt også. Memory-tidslinjen er å finne i Timely-nettgrensesnittet, Mac-programmet og snart Windows- og Android-apper.
Du kan selvsagt redigere manuelt også. Memory-tidslinjen er å finne i Timely-nettgrensesnittet, Mac-programmet og snart Windows- og Android-apper. (Ill.: Timely)

Støtter alt
– Kalenderen, nettsider, apper, filer og GPS-data – alle programmer du bruker på Mac-en din følger Memory med på. Senere skal vi utvide med e-post-støtte, de du ringer fra Android-mobilen din, Skype-samtaler, Google Hangouts – ja, alt. iPhone-samtaler er ikke støttet grunnet Apples restriksjoner, men Apple Watch er allerede på plass.

Mikkelen gjør det helt klart at dette ikke er laget for å selges til bedrifter. Data-ene er dine, og kun dine. Når det er sagt er en eksport-funksjon til regneark på funksjonslisten etter at vi spurte om det var på plass.

– Sjefen din kan ikke se dataene dine. Det er overhodet ikke meningen å selge til selskaper, det er svært viktig å påpeke. Du kan ikke dele tidslinjen din med andre, og når som helst kan du enkelt deaktivere trackingen.

Trond: – Hva med sikkerheten?

Mathias: – Dataene overføres via SSL til Timely som igjen bruker Amazon Web Services, som er så sikkert man kan få det. De har aldri blitt hacket så vidt jeg vet. De bruker høyeste kryptering og de høyeste ISO-standardene – hele pakka.

Kan kanskje forbedre arbeidsflyten din
Trond: – Hva håper du brukerne får ut Memory?

Mathias: – At det fungerer så bra at de aldri noensinne trenger å føre timer manuelt igjen. Millioner på millioner av mennesker må føre timelister og jeg vil fjerne den oppgaven for alle og en hver: La robotene gjøre det. Jeg håper også at folk får litt innsikter i hvordan de faktisk bruker dagen sin og kanskje gjør noen endringer basert på det. Det gjorde ihvertfall jeg.

Stikkord: norsk, Silicon Valley