Hopp til navigasjon Hopp til innhold
ReCore kan fort bli et av de beste Xbox-eksklusivene i år. (Ill.: Microsoft Studios)

Sniktitt: ReCore er spillet Microsoft håper skal bli en ny storselger

Spilltest: Og vi ble positivt overrasket.

Mange personer har vært av den oppfatning av at de Xbox-eksklusive spillene i hovedsak består av tunge skytere som Halo- og Gears of War-serien.

ReCore
Microsoft har gjort mye for å endre dette og titler som Quantum Break, Scalebound, ReCore og det spennende piratspillet Sea of Thieves viser at de tør å satse.

Under E3-messen i fjor så vi første snutt fra ReCore – et helt nytt spill fra Microsoft Studios som utvikles av spillselskapene Armature og Comcept. Disse to er på ingen måte noen lettvektere i bransjen og har tidligere stått bak Metroid Prime og Might No. 9.

Spillet så absolutt lovende ut etter den første E3-traileren og det ble et spill vi resolutt skrev opp på «vår liste», men vi var ikke helt overbevist etter å ha sett video fra det under årets messe. Nå har vi omsider fått testet det selv.

Joule og Seth samarbeider.
Joule og Seth samarbeider. (Ill.: Microsoft Studios)

Med kjernen i fokus
ReCore er satt til ørkenplaneten Far Eden og stifter bekjentskap med jenta Joule. Hun tror hun er det eneste mennesket på planeten – som blir kontrollert av roboter som er ute etter å utslette menneskene – men er hun egentlig det?

Med seg har Joule ulike robothjelpere, eller «corebots». Det er fire totalt, vi fikk møte på to av dem: Mack og Seth. Førstnevnte er en hundeliknende robotskapning mens Seth kan beskrives som en edderkopp.

Robothjelperne kan brukes til å angripe fiendene med spesialangrep. Fiendene vi møter på er av ulike farge – det samme er kjernen til Mack og Seth – og matches disse, angriper hjelperne dine kraftigere. Merk at det er en begrensing på antall spesialangrep og at de må lades opp før de kan brukes på nytt.

Det samme gjelder også Joule, og det viktige her er altså å velge riktig angrepsfarge som stemmer med fienden.

Kjerner, som spilltittelen avslører, er svært viktig i ReCore. Man kan plukke opp disse underveis og fiendene du dreper slipper også noen, og disse kan du bruke for å oppgradere ulike egenskaper ved Joule og hjelperne hennes.

Joule, Mack og de andre robothjelperne knytter et godt vennskap.
Joule, Mack og de andre robothjelperne knytter et godt vennskap. (Ill.: Microsoft Studios)

Gåteløsning
I den korte demonstrasjonen vi fikk, ble vi sendt ned i en hule omtrent midt i spillet. Gjennomspillingen bestod i all hovedsak av utforsking under bakken, men  Thomas Langård i Xbox Norge forsikret oss om at deler av spillet også vil foregå over bakkenivå.

Mens ReCore fremstår som et skytespill i tredjeperson, har det også en rekke plattform- og hjernetrimelementer. For det å bevege seg rundt i verdenen er ikke bare rett frem.

Nei, her må man faktisk bruke hjernen litt og det er ikke alltid man får like mye hint og hjelp fra spillet. Vi så et eksempel på det i sniktitten der vi måtte bruke Seth for å hoppe fra en skinne til en annen med «millimeterpresisjon». Gøy når man mestrer det, frustrerende når man feiler … igjen.

Å hoppe fra plattform til plattform – som gir spillet et ørlite plattformelement – er heldigvis mye enklere.

Hva gjør man her, mon tro?
Hva gjør man her, mon tro? (Ill.: Microsoft Studios)

– Prisen har ingenting å si på kvaliteten
ReCore er som tidligere nevnt et helt nytt spill fra Microsoft Studios, men de håper at dette kan bli en ny storselger for Xbox One og Windows 10. Ja, det er et av Xbox Play Anywhere-spillene.

Mange har sikkert bemerket seg over utsalgsprisen som ligger på 349 kroner – dette er mye lavere enn prisen for andre, nye spill. Langård forsikrer om at dette ikke har noe betydning for kvaliteten og innholdet.

– Det er først og fremst fordi det er en ny IP (ny tittel, journ.anm.) og vi vil ha spillet i så mange hender som mulig. Det er også derfor vi har valgt et tidligere lanseringsvindu i september, forteller han og legger til dette om spilltiden:

– Spillet har rundt 12 timer med gameplay, men med utforskning, samleobjekter, tilpasning av Corebots, skiftende sandstormer og mer, kan det fort bli mer avhengig av hvordan man spiller spillet.

Det er nok av action i ReCore.
Det er nok av action i ReCore. (Ill.: Microsoft Studios)

Konklusjon
Før vi faktisk fikk satt oss ned og testet ReCore, hadde vi et blandet syn på spillet. E3-traileren fra i fjor var nydelig og det var ingenting som tilsa at det var snakk om et skytespill i tredjeperson. Det ble klart først i år.

Den korte demoen vi fikk teste varte i rundt 15–20 minutter, alt etter hvor raskt man klarte å løse gåtene samtidig som man knertet til tider vanskelige fiender. Vi fikk ikke sett grundig på ting Langård nevner som utforskning, samleobjekter og ulike tilpasning av Joule og Corebots, men det vi fikk testet virket lovende.

ReCore har «auto-aim», det vil si at man styrer siktet i svært liten grad selv. Man låser inn på en fiende og så plaffer man løs. Det fungerer overraskende godt og vi har ingenting å utsette på det. Gåteløsningene virker også utfordrede nok til at man faktisk må tenke og prøve litt før man mestrer de ulike oppgavene.

Alt i alt satt vi igjen med en positiv følelse etter rundt 40 minutter med ReCore, og vi gleder oss til å se mer av Far Eden når spillet lanseres i september. Mye avhenger av hvor stort spillet er med tanke på utforskning og innhold.

ReCore lanseres som et Play Anywhere-spill til Xbox One og Windows 10 16. september.

Stikkord: recore, Spill, Tester, xbox