- Vi setter folk i sentrum. Under denne tittelen fyrer Microsoft av salven mot erkefienden Google.

Annonse


Hamrer løs på Google

Den 1. mars skal Google legge alt du gjør i deres univers under ett enkelt regelverk.

Det betyr fordeler for brukerne, mener Google.

Har bestilt helsider
Det mener ikke Microsoft.

Tvert om. Selskapet har nå bestilt helsider i de amerikanske storavisene Wall Street Journal, the New York Times og USA Today med et budskap som er uvanlig direkte og politisk til Microsoft å være.

Annonse


– Tenker mest på annonsørene
I annonsene beskylder de Google for bare ha ett mål for øye: Å gjøre det lettere for annonsørene å nå brukerne deres.

I annonsen står det blant annet:

Måten de gjør det på gjør det vanskeligere for deg å beholde kontrollen over dine personlige data. Hvorfor er de så interessert i å gjøre dette, når de risikerer å få det tilbake rett i fleisen? En logisk grunn er: Hver enkelt bit med data de samler inn og kobler til deg gjør deg mer verdifull for en annonsør.

– Vi driver ikke med slikt
Microsoft benytter samtidig anledningen til å trekke fram sine egne produkter som Hotmail, Bing, Office 365 og Internet Explorer. Disse mener de ivaretar personvernet langt bedre, siden Microsoft ikke har noe ønske om å behandle deg som én kunde uansett hva du gjør.

Om Hotmail sier de:

Slutt deg til de hundrevis av millioner av mennesker som trives med å ikke bekymre seg over at deres private e-post blir brukt til å selge annonser.

– Folk er bekymret
Annonsen avsluttes med denne salven:

For å gjøre det klart: Det er ikke i seg selv noe galt med å ville forbedre kvaliteten på et annonseprodukt. Men dette må balanseres slik at hensynet til brukernes behov og interesser. Alle virksomheter finner sin egen balanse og trekker til seg brukere som deler disse prioriteringene. Googles nye endringer har forstyrret denne balansen slik at brukernes prioriteringer blir nedprioritert. Derfor er folk bekymret, og derfor ser de seg nå om etter alternativer.

Google har så langt ikke svart på kritikken fra Microsoft. Men etter deres oppfatning betyr endringene en styrking snarere enn en svekkelse av personvernet.

Kilde:
The Verge

Annonse