SER DEG:  Reaksjonene er sterke på at britiske ISP-er vil overvåke kundenes nettvaner.

Annonse


Storbråk om nettreklame

Den omstridte annonseløsningen Phorm skaper nå storbråk i Storbritannia, etter at tre forskjellige internettleverandører har gått ut med planer om å kartlegge brukernes nettvaner for å levere dem skreddersydd reklame.

Sterke reaksjoner

Offentliggjøringen av planene skapte sterke reaksjoner. Personvernorganisasjoner har gått så langt som å kalle Phorm for Adware, mens Internetts far, Tim Berners Lee, mener nettbrukerne må beskyttes mot de som vil overvåke dem.

De aktuelle internettleverandørene har allerede tilbudt kundene en mulighet til å takke nei til Phorm, men kritikerne mener at dette ikke er nok.

Berners Lee bruker et tenkt eksempel på hvorfor han ikke ønsker at nett-aktiviteten hans skal overvåkes:
– Hvis jeg søker på flere bøker om en bestemt krefttype på nettet, vil jeg ikke at helseforsikringsselskapet mitt skal få vite om dette slik at de kan sette opp premien min med fem prosent bare fordi jeg har sett på noen bøker, sier Berners Lee til BBC News

Annonse