Annonse


CallCentre vokser

– Alcatel Distribusjon har ambisjoner i løpet av 1997 å stå fram som den mest komplette CallCentre-leverandør, sier produktsjef Thor Hammer til Dagens Telecom.
Han legger til at det er denne typen produkter som øker mest i bransjen, både i Norge og internasjonalt.

Integrerer
CallCenter integrerer et selskaps datamaskiner med sentralbordet. Mulighetene for å bruke forskjellige applikasjoner er mange, men utgangspunktet er et ønske om å få vite mer om den som ringer.

Kunnskap om kunden
Foretakene kan tjene penger på å ha kunnskap om kundene. Og det gjør kundeservicen raskere. Det er lagt fram påstander om at samme telefonoperatør kan betjene tre ganger så mange samtaler som i dag ved hjelp av denne teknologien, mener Hammer.
Det finnes for den saks skyld applikasjoner som leverer manus på skjermen med instruksjoner om hva operatøren skal si til kundene. Risikoen for glemme viktige spørsmål blir mindre.

Gir oversikten
– Selskapet kan i utgangspunktet vite hvilke nummer det ringes fra og på den måten bestemme geografisk tilhørighet. En kan se hvilket nummer som er ringt og dermed hvilke tjenester som det er spurt etter. Det er mulig å be kunden velge tjenester, eller identifisere seg. Ved hjelp av identifikasjonen kan en få støtte av kundedatabaser, gir Hammer som et eksempel på bruk av CallCentre.

Annonse


Automatisk og betjent
– Vi skal levere ikke bare tradisjonell telefoni, men også avanserte dataløsninger for CallCentre. Interactive Voice Response – eller den type teknologi som brukes i kontofoner – blir mer utbredt. Dette vil bli en integrert del av tjenestene som tilbys og en vil også se applikasjoner som veksler mellom automatiske og betjente tjenester.

Hovedsatsingsområde
– CallCentre vil bli et hovedsatsingsområder i Norge, og vi vil satse på å bygge opp en komplett produktporteføje, sier Hammer. Dette skal en klare gjennom samarbeidsavtaler med softwarehus og ved hjelp av konsulentfirmaer.
Også andre selskaper satser på CallCenter. WM-Data og Ericsson er leverandører ved siden av Telenor.
– CallCenter er raskt voksende i Norge, og vi har levert mellom 150 og 200 systemer i 1996 hvor CallCenter er en del av løsningen sier markedssjef Roar B. von der Fehr i Telenor Bedrift til Dagens Telecom

Annonse