Lightyear One - windtunnel.
Integrerte solceller hjelper til med å øke rekkevidden.

Annonse


Denne elbilen produserer mer energi enn den bruker

Lightyear, en nystartet virksomhet som utvikler elektriske solcellebiler, melder at de har hentet inn 950 millioner kroner for å bringe sitt første kjøretøy til torvs. Det blir priset til halvannen million kroner.

Energipositive solbiler

Lightyear sprang ut av Solar Team Eindhoven, en gruppe ingeniørstudenter fra Technische Universiteit Eindhoven i Nederland som har konkurrert i World Solar Challenge med “energipositive” solbiler som produserer mer energi enn de forbruker.

Store ambisjoner

Det står overfor et ambisiøst prosjekt og det vil kreve betydelige midler å bringe kjøretøyet fra idé til produksjon, men igår kunngjorde selskapet at det har klart å skaffe nesten tusen millioner kroner:

Vi har nådd milepælen på 950 millioner kroner med hjelp av et av de største internasjonale forsikringsselskapene i Nederland, Cooperation DELA. Investeringen samsvarer med deres langsiktige fokus på bærekraft. Sammen skal vi jobbe mot vårt felles mål om å bringe ren mobilitet til alle, overalt. 

Lightyear 

Vil være med på fremtiden

Cooperation DELA er et forsikringsselskap som i likhet med Lightyear har sin base i Nederland. Også kunstsamleren Joop van Caldenborgh deltok i finansieringsrunden.

Det er flott å se anerkjennelsen og tilliten fra investorer. Takket være dem kan vi vokse videre som og bringe vår eksklusive Lightyear One på markedet i 2022.

Lex Hoefsloot, adm.dir. og medstifter av Lightyear

Ingen billigbil

Lightyear One blir ikke billig. Selskapet har tidligere annonsert en startpris på 149 000 euro inkludert avgifter, drøyt halvannen million kroner. Med norske avgifter og moms vil sannsynligvis summen avvike fra dette.

Annonse