– Men har man råd til å vente?, spør konsulentselskapet Avenirs Hans Jørgen Berntzen.
Vanskelig teknologi
– Teknologien blir ikke enklere. Man må venne seg til tenkemåten. WAP handler ikke bare om teknologi, og en vinner erfaringer ved å være tidlige ute, sier Berntzen.
Men ikke alle budskap og tjenester passer like godt til å bli ”WAPifisert”. Her er sjekklisten til Avenir i kortform:
Annonse
Mobile brukere. Dette er en ren forutsetning.
Nye tjenester.
Små informasjonsmengder og enkle transaksjoner.
– Men det er ufattelig mange tjenester som er små og enkle, sier Berntzen.
”Tidskritisk” informasjon. – Hurtighet er WAP-mobilens styrke.
Ikke kult
Konkurrentene eller andre i lignende bransje er på WAP.
– Det er ofte en fordel å være tidlig ute. Men det er ikke bare å lage et filter for det innholdet en har på Internett. WAP er en ny tenkemåte – og begrenset av en skjerm på om lag fire ganger fire cm, sier han.
– Hensikten med å bruke WAP er ikke å ha det gøy, det er ikke for at det er kult. Det er ganske enkelt for å tjene penger, sier Berntzen.
Hva skjer videre
Som en av deltakerne ved frokostseminaret som Avenir holdt tirsdag morgen sa.
– Da Internett var i støpeskjeen ble det forsøkt satt opp hvilke løsninger en kunne tenke seg at nettet skulle brukes til. World Wide Web og e-post var ikke på den lista.
Annonse