rivian r1s
Rivian sliter med å presse ned produksjonskostnadene, men med en ny bil-plattform og hjelp fra VW ser situasjonen lysere ut. Avbildet Rivian R1S. Bilde: ITavisen

Annonse


VW investerer 53 milliarder kroner – lover ny batteriteknologi

Volkswagen har spyttet inn 53 milliarder kroner i Rivian. Teknologi-samarbeidet mellom de to vil bli å finne i biler i andre halvdel av tiåret.

Tapte over 1 million kroner per bil i 2022

Vi har testet R1T, pickupen fra selskapet, rapportert om en stor overhaling av alt på innsiden og er i ferdig med å publisere en test av SUV-en, R1S.

Det er også godt kjent at bil-startupen, som alle elbil-startup, blør mye penger per produserte bil – de har klart å kutte kostnadene en god del, og de nye revisjonene vil hjelpe – her er hva bilene har kostet i rent tap:

  • Q4 2022: 124 162 dollar
  • Q1 2023: 67 329 dollar
  • Q2 2023: 32 594 dollar
  • Q3 2023: 30 500 dollar
  • Q4 2023: 43 372 dollar

Men det er ingen tvil om at selskapet har levd i en usikker situasjon, og at pengene som innebærer teknologi-samarbeid, er viktig. Det er samtidig viktig for VW å forbedre rekkevidden. Bilprodusenten melder at 1 millard dollar investeres med en gang, deretter skal 4 milliarder dollar “drysses over” selskapet over tid. Selskapene uttaler at de skal utvikle en ny generasjon batteri-teknologi og bransje-ledende programvare. VW har også slitt med kvaliteten på programvaren, mens Rivians er kjapp og enkel som Teslas.

Gjennom samarbeidet vårt vil vi bringe de beste løsningene til kjøretøyene våre raskere og til en lavere pris. Vi styrker vår teknologiprofil og vår konkurranseevne.

Oliver Blume, administrerende direktør, VW

Rivians aksjer skjøt fart med opp til 44 prosent etter markeds-slutt – dette i sterk kontrast til aksjefall på 49 prosent i 2024.

Det har ikke vært hyggelig for Rivian etter børsnoteringen november 2021.