klarna ai
Klarna sparer hundrevis av millioner av kroner på å bruke AI når kunder lurer på noe.

Annonse


Du snakker ofte med en AI

“Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned,” heter det i en fersk pressemelding fra betalingsplattformen.

Sparer hundrevis av millioner kroner

“Assistenten, som er bygd på OpenAI-teknikk og tilgjengelig i Klarnas app, er utformet for å forbedre shopping- og betalingsopplevelsen for Klarnas 150 millioner kunder over hele verden, og kan håndtere en rekke oppgaver – fra flerspråklig kundeservice til håndtering av tilbakebetalinger og returer – samt fremme sunne økonomiske vaner,” forklarer selskapet som skryter av en enorm akselerasjon av AI-bruk innen kundeservice.

Ifølge Klarna løses kundenes problem og spørsmål langt kjappere: mindre enn 2 minutter tar det nå, etter at snittet var 11 minutter. “Den har utført arbeid som tilsvarer 700 heltidsansatte kundservicemedarbeidere,” skryter selskapet som sier de vil klare å hente inn en resultatforbedring på 423 millioner kroner i løpet av året som følge av bruken.

Å snakke med et menneske forblir en mulighet

Selv om Klarna sier at AI-funksjonen skal forbedres med nye funksjoner, vil det også “i fortsettelsen” være mulig å snakke med et menneske.

Vi er svært glade for denne lanseringen, men den understreker også den dyptgripende innvirkningen AI vil ha på samfunnet. Vi ønsker igjen å understreke og oppmuntre samfunnet og politikere til å tenke nøye gjennom dette, og tror at en omtenksomt, informert og stødig forvaltning vil være avgjørende for å navigere gjennom den pågående transformasjonen av samfunnene våre.

Sebastian Siemiatkowski, medgründer og administrerende direktør, Klarna
Bilde: Klarna

Annonse