directstorage 1.2
Forbedret DirectStorage forbedrer disk-ytelsen i spill, men det er nærmest ikke støtte.

Annonse


Spillernes super-teknologi blir enda bedre, men det er et stort problem

Microsoft har lansert DirectStorage 1.2. Det kan bli godt nytt for gamere.

Også eldre disker vil dra nytte av dette

Teknologien er bindeleddet mellom spill og hvordan de kommuniserer og overfører med disken. Ved å implementere et buffer-modus i den oppdaterte 1.2-versjonen, så økes ytelsen:

“DirectStorage åpner for øyeblikket filer i ikke-buffret modus. Dette lar oss unngå unødvendige kopier og får dataene inn i GPU-en så raskt som mulig,” forklarer Microsoft som har enda en gladnyhet: også eldre harddisker vil dra nytte av forbedringene. Dette ved at DirectStorage nå kan åpne filer i buffer-modus, noe som vil hjelpe gamle disker da de bør ha en buffer for å optimalisere bort lange søke-tider.

Problemet med DirectStorage er ikke teknologien, som er veldig imponerende i Forspoken, men nettopp det: vi kjenner ikke til noen andre spill med støtte utover akkurat det spillet.

Dette er alt som er forbedret

  • Add support for enabling buffered file IO for use on HDDs that may benefit from OS file caching behaviors.
  • Add IDStorageQueue2::GetCompressionSupport API to indicate what path the DirectStorage runtime will take when decompressing a supported GPU decompression format.
  • Update dstorage.h and dstorageerr.h to be covered by the MIT License.
  • Add Microsoft.Direct3D.DirectStorage.winmd, to ease generation of non-C++ bindings to the API.
  • Add “Reserved1” field to DSTORAGE_REQUEST_OPTIONS. This makes the in-memory layout of the structure more explicit, but doesn’t actually change the layout from previous versions.
  • Fix DSTORAGE_REQUEST_DESTINATION_TEXTURE_REGION for 3D textures.
  • Fix scheduling issue that manifested when transferring uncompressed data from memory to buffers
  • Performance improvements
  • Move the copy after GPU decompression onto the compute queue for GPUs where this is faster.

Annonse