ps5proognyxbox20232024
TCL mener at Sony og Microsoft jobber med oppgraderte konsoller for neste år eller 2024 og at de vil støtte ekte 4K med 60 FPS, 120FPS og 8K-oppløsning.

Annonse


Playstation 5 Pro og ny Xbox kan komme neste år

Det kinesiske teknologiselskapet TCL Technology mener at Playstation 5 Pro og en ny Xbox, eventuelt flere som med Series S, lanseres neste år eller i 2024.

Oppdatert med Sonys egne tall rundt PS5-interessen.

Blir PS5 mulig å handle når PS5 Pro kommer?

Det var under en pressekonferanse at selskapet kartla de allerede etablerte konsoll-generasjonene der PS4 og Xbox One er merket som generasjon 8, PS4 Pro og Xbox One X som 8,5 og dagens konsoll-generasjon som generasjon 9 – det er ingen tvil om det kommer oppgraderinger av dagens modeller, og de blir da kalt generasjon 9,5. Spørsmålet er når, og TCL mener det skal skje allerede neste år eller året etter.

Sony skrøt nylig av interessen rundt PS5, men er fremdeles ikke i nærheten av å mette markedet:

PS4 ble lansert i 2013, mens Pro-modellen kom tre år senere. PS5 kom i 2020, så ja: matten er lett og skal vi følge disse tidligere planene er det ikke lenge til det kommer nok en ny generasjon. Det bare føles ikke at konsollene har vært i salg i to år, fordi PS5 fremdeles ikke er allment tilgjengelig. Xbox One X kom for øvrig i 2017 og tre år senere kom altså Series X og S.

Annonse


Ekte 4K @ 60 FPS? Vi tror det når vi får oppleve det

Så hva er så poenget med nok en ny generasjon? 4K! Ja, den har vi hørt før, har vi ikke, men den nye generasjonen vil visstnok by på ekte 4K og ikke oppskalering, dette i tillegg til 60 til 120 FPS – blir vi endelig kvitt 4K og 30 FPS? Det er lov å håpe. 8K er også støttet, som det også så vidt er med dagens konsoller, men støtten vil nok utvides ettersom flere handler 8K TV.

På innsiden vil gamere finne ytelse på linje med AMD sitt 2022-kort RX7700XT-kort som selskapet ikke har kunngjort enda, men som ventes å bli utstyrt med:

  • Navi 33 GPU – 6 nm
  • DirectX 12 Ultimate
  • VRR og ray tracing
  • 4096 shading-enheter
  • 256 texture mapping-enheter
  • 128 ROPs
  • 64 ray tracing-kjerner
  • 8 GB GDDR6 RAM – 128-bit minne-kobling
  • 1800 MHz/2200 MHz – RAM: 2250 MHz (effektivt 18 Gbps)