facebookdatakaos
Et lekket dokument avslører at Facebook ikke har kontroll over hvor dataene strømmer.

Annonse


Medarbeider om Facebooks data-kontroll: “Det er et sh*tshow”

Facebooks mange og store data-lekkasjer har flere ganger gjort det klart at selskapet ikke har kontroll. Nå er det bevist at de også er klar over det.

Lekket dokument avslører mangel på kontroll

En intern rapport har nemlig blitt lekket til Motherboard der systemet til Facebook blir omtalt som et med “åpne grenser”. Dokumentet er forfattet av selskapets personvern-utviklere i annonse- og business-produkt-teamene.

Disse teamene har ansvaret for å bygge og vedlikeholde annonse-systemet til tjenesten, men som nå slår alarm, sier at de ikke har kontroll over dataene og advarer mot sterkere personvern-regelverk fra EU, USA og India.

“Vi har ikke et tilstrekkelig nivå av kontroll og forklaring på hvordan systemene våre bruker data, og derfor kan vi ikke trygt utføre kontrollerte policyendringer eller eksterne forpliktelser som “vi vil ikke bruke X-data til Y-formål.” Og likevel, dette er akkurat det lovverk forventer at vi skal gjøre, noe som øker risikoen for feil og uriktige fremstillinger,” heter det i dokumentet.

Annonse


Dette sier Facebook

Spørsmålet er også rett og slett om Facebook har mulighet til å overholde helt grunnleggende form for data-sikkerhet, blant annet at man ikke kan selge f.eks. brukernes mobil-nummer ment for autentisering til annonsører. Facebook ble som kjent tatt i gjøre dette i 2018.

Motherboard spør retorisk om det er mulig for Facebook med så gigantiske mengder data å holde styr på hva som skjer med dem.

Ovenfor avisen er Facebook uenige, og sier at fordi dokumentet ikke beskriver “våre omfattende prosesser og kontroller for å overholde personvernregler”, og at det “rett og slett er unøyaktig å konkludere med at det viser manglende overholdelse. Nye personvernforskrifter over hele verden introduserer forskjellige krav, og dette dokumentet gjenspeiler de tekniske løsningene vi bygger for å skalere de nåværende tiltakene vi har på plass for å administrere data og oppfylle våre forpliktelser.”

“Basic Ads”

En medarbeider avslører ovenfor Motherboard at selskapet har en generell ide om hvor mange bits som er lagret i serverne, men ikke hvor dataene går: “i hovedsak er det et komplett sh*tshow”.

To medarbeidere som Facebook serverte Motherboard for å snakke om problemene sier at selskapet gjør betydelige ressurser tilgjengelig for å møte personvernkravene, men innrømmer samtidig at de ikke har komplett kontroll over hver bit av dataene.

Avslutningsvis nevnes det et nytt annonseformat, Basic Ads, som ikke er satt i livet men som skulle ha vært operativt i 2020. Poenget med løsningen var å gi midlertidig og kortvarig løsning for å imøtekomme lovverk-endringer.

Facebook brukere ville ha kunnet si nei takk til å ha tredjepart og førstepart-data bli brukt i annonse-systemet, som å like en side, innlegg, vennelister osv.

Annonse