tesla-model-s-yoke-ratt
Tesla kan være i ferd med å tilby den klassiske formen på rattet likevel.

Annonse


Nå kan Tesla snu på ratt-avgjørelsen – er den rett og slett farlig?

Stort sett alle ble nok overrasket når Tesla lanserte Model S i Plaid-utgave i fjor med et helt nytt design på rattet som vi i mange år har lært oss at skal være rund. Vi antok at selskapet skulle tilby akkurat den samme bilmodellen med det tradisjonelle rattvalget også, men Tesla sa etter hvert at dette ikke var tilfellet.

Upraktisk i lave hastigheter

Nå kan selskapet være i ferd med å snu på dette, ifølge Electrek. Det er nemlig funnet detaljer i programvaren som tyder på at de tradisjonelle, runde rattet kan velges på Model S Plaid. Funnet er gjort av en kjent Tesla-hacker som går under navnet “green” på Twitter. Fra bildene hans går det frem av at en oppdatering av programvaren for serviceverktøy tillater at det byttes fra “Yoke”-ratt til vanlig, rundt ratt.

Det kommer etter at selskapet har høstet masse kritikk for at det såkalte “yoke”-rattet rett og slett kan være farlig på grunn av formen som ikke tillater visse måter å holde rattet på. Særlig i lave hastigheter der det er upraktisk med tanke på at rattet har vanlig 14.0:1-styreforhold.

Kritisk til implementeringen

Implementeringen har derfor høstet kritikk: klart det er et flott design fra et estetisk ståsted, men Tesla har ikke fått på plass en dynamisk, smart måte for styring til sidene der man på et gitt tidspunkt får redusert bevegelse for styring til sidene. En konsekvens kan være at det er langt vanskeligere å få kontroll over bilen dersom man skulle miste kontrollen på glatt føre, blant annet.

Dessuten har det vært ille nok som det er, med bortgang av stikkene som blant annet brukes til å blinke med lysene. Her har Tesla i stedet fått på plass knapper som på dette stadiet ikke er like effektivt – Musk sin visjon er uansett at bilen automatisk skal bruke funksjonene på stikkene, men dette er for øyeblikket ikke på plass.

Annonse