Spirit of Innovation, verdens raskeste helelektriske fly. Foto: Rolls-Royce

Annonse


Elektrifisering: Rolls-Royce vil gjøre med luftfarten det Tesla gjorde på veiene

Det Tesla har gjort for veitrafikken har Rolls-Royce satt seg fore å gjøre for luftfarten. Deres helelektriske fly har for første gang vært på vingene og gjennomført en 15 minutters jomfrutur. Det har den mest krafttette batteripakken som noensinne er bygget til et fly, forteller selskapet.

Den mest konsentrerte batteripakke som noen gang er montert i et fly

Rolls-Royce er innen luftfart kjent for sine jetmotorer, men de sysler også med elektriske fly. Deres “Spirit of Innovation” fullførte for en stund siden en 15 minutters flyvning fra Det britiske forsvars Boscombe Down-anlegg, noe som ifølge Rolls-Royce markerte “begynnelsen på en intensiv testfase” der de vil “samle verdifulle ytelsesdata om flyets batteripakke og fremdriftssystem”.

Tre motorer, 500 hestekrefter

Rolls-Royce hevder at énseteren har “den mest konsentrerte batteripakke som noensinne er montert i et fly”. Batteripakken har 6000 celler og drivlinjen består av tre motorer som for tiden leverer 400 kW (mer enn 500 hestekrefter). Ifølge Rolls-Royce tar de sikte på å sette verdensrekord for el-fly ved på sikt å oppnå hastigheter omkring 500 km/t.

Widerøe først ute

Jomfruturen kommer omtrent et år etter planen og omtrent seks måneder etter taxe-forsøk. Rolls-Royce samarbeider også med selskapet Tecnam om å utvikle et helelektrisk passasjerfly for Widerøe som etter planen skal være klart til å tas i bruk i 2026. Rolls-Royce har tidligere arbeidet sammen med Siemens og Airbus om et annet konsept for el-fly.

Annonse


Vekt veier tungt i luften

Vekt er et langt større problem i luften enn på bakken. Fords helelektriske Lightning pickup veier mer enn 800 kilo mer enn den bensindrevne modellen og har en rekkevidde som er litt under halvparten. Hvis du økte vekten til en Cessna 206 Turbo Stationair med 800 kilo, ville du ha overskredet nyttelasten med 230 kilo allerede før du i det hele tatt slapp passasjerer og pilot ombord – flyet ville ikke klare å ta av.

Handler ikke bare om å slå rekorder

Femti prosent av prosjektet er blitt finansiert av Aerospace Technology Institute og britiske myndigheter, og målet er i siste instans å bygge helelektriske passasjerfly. 

Alle illustrasjoner: Rolls-Royce

Prosjektet handler ikke bare om å slå noen rekorder. Den avanserte batteri- og fremdriftsteknologien som er utviklet under dette programmet, har spennende anvendelsesmuligheter i Urban Air Mobility-markedet og kan bidra til å gjøre ‘jet zero’ til en realitet.

Warren East, Rolls-Royce

Annonse