mercedeseqs
Fra 17. august kan Mercedes sin el-sedan EQS bestilles i Norge.

DETTE ER EQS: Mercedes har lansert elektrisk “til under 1 million kroner”

Annonse


“Flaggskipet EQS tar elbiler til et nytt nivå, og imponerer med en fantastisk rekkevidde på opptil 780 kilometer, mye takket være klasseledende aerodynamikk og en svært effektiv drivlinje”. Det skryter Mercedes som nå håper å øke salget med reklamen om at bilen koster under 1 million kroner.

EQS sedan med opp til 780 km (WLTP) rekkevidde

Det er jo mye penger for en bil, for ikke å snakke om at det er mange prosent av et helt hus, men Mercedes mener at de ved å sette et høyt nivå med basispakken, at det er nok til å overbevise:

Nivået av standardutstyr er høyt, med fokus på komfort, sikkerhet og teknologi. Vi gleder oss til å snart kunne ønske den nye luksus-sedanen EQS velkommen på norske veier.

Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen

Det er to modeller: EQS 450+ (935 000 kroner eks. levering) og den dyrere EQS 580 4MATIC-varianten (1,16 millioner kroner eks. levering).

De første modellene kan bestilles 17. august.

Annonse


Spesifikasjoner:

Dette melder Mercedes

EQS har et høyt nivå av standardutstyr med blant annet AIRMATIC luftfjæring for utmerket kjørekomfort, og DIGITAL Light som presist lyser opp veien uten å blende motgående trafikk.

Mercedes

“Skjermpakken med 12,8″ OLED skjerm i midtkonsollen er standard på EQS 450+, mens kundene som velger EQS 580 4MATIC kan glede seg over den nye MBUX Hyperscreen som standard. I tillegg vil kundene finne utstyr som adaptiv cruise control, 360-graders kamera, navigasjon og KEYLESS-GO uten å måtte krysse av i listen for ekstrautstyr.”

Om rekkevidden og hestene:

“Med en rekkevidde på opptil 780 kilometer (WLTP) og en effekt på opptil 524 hestekrefter møter også drivverket alle forventninger til en progressiv sedan i S-Klasse-segmentet. Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulstrekksystemet 4MATIC har i tillegg en motor på forakselen. Med Torque Shift på 4MATIC-modellene fordeles drivmomentet mellom for- og bakakselen intelligent og kontinuerlig. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk.”

Om batteriene:

En ny generasjon batterier med betydelig høyere energitetthet introduseres hvor både EQS 450+ og EQS 580 4MATIC har et netto energiinnhold på 107,8 kWh.

Mercedes

“Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen. Et stort og bærekraftig fremskritt er oppnådd i cellekjemien hvor andelen kobolt er redusert til ti prosent.”

“EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, som muliggjør raskere lading.”

Annonse