Hyundai Kona. Foto: Hyundai

Annonse


Hyundai Kona kan ta fyr

Det amerikanske varianten av Biltilsynet har anbefalt tilbakekalling av 2019 og 2020-modellene av Hyundai Kona og Hyundai Ioniq etter et dusin rapporter om batteribranner. De advarer eierne mot å parkere kjøretøyene i nærheten av hjemmet og brennbare strukturer.

Nå kaller Hyundai tilbake mer enn 80.000 elbiler etter batteribrannene.

Kortslutning i Konas litium-ion-battericeller øker risikoen for brann mens du parkerer, lader og kjører. Det tryggeste stedet å parkere er på avstand fra hjemmet og brennbare strukturer.

US National Highway Traffic Safety Administration

I forrige måned kunngjorde Hyundai at de vil tilbakekalle 76.000 Kona-elbiler bygget mellom 2018 og 2020 på grunn av bekymringer for batteribrann. I tillegg tilbakekalles noen Hyundai Ioniq og elektriske busser. Totalt vil 82 000 biler tilbakekalles, noe de anslår vil koste 900 millioner dollar eller 7,7 milliarder norske kroner. Det er annen gang Kona opplever tilbakekalling grunnet svikt i batteriteknologien. Første tilbakekalling hadde global karakter. 

Batteriet som sitter i Kona er produsert av LG Energy Solutions som i likhet med Hyundai er et sydkoreansk selskap. LG er storleverandør av litiumionbatterier til bilprodusenter som General Motors, Audi, Mercedes-Benz og moderselskapene Volkswagen Group og Daimler.

Batteribrann kan ikke slukkes på tradisjonelt vis

Hyundai er den siste bilprodusent ute med frivillig tilbakekalling på grunn av batteridefekter. Ifjor tilbakekalte GM 69.000 Chevy Bolts, Audi tilbakekalte 500 E-Tron SUV, begge grunnet risiko for batteribrann. Kinesiske Nio tilbakekalte 5000 ES8 el-SUV etter rapporter om batteribranner i 2019.

Annonse


Det foreligger ikke bevis for at elektriske kjøretøy oftere tar fyr enn fossilbiler, men temaet har fått øket oppmerksomhet etterhvert som antallet elbiler har økt og siden batteribrann ikke kan slukkes på tradisjonelt vis. Spesielt har Tesla-branner fanget mye oppmerksomhet – i den grad at Elon Musk har forsøkt å tone ned dekningen.

Kilde: The Verge

Annonse