fidelityFXsuperresolutionplaystation5
AMD skal lansere sin DLSS 2.0-konkurrent til Xbox Series og PS5, det er visstnok årsaken til at det tar så lang tid.

Annonse


AMDs supervåpen kommer til Xbox Series X og Playstation 5: ytelsen kan dobles

AMDs FidelityFX Super Resolution er svaret på Nvidia DLSS som dramatisk øker bildekvaliteten med maskinlæring.

AMD skal ikke bare lansere teknologien på Radeon RX-kort

Men hvorfor er ikke teknologien lansert enda? Vi venter og venter, men nå vet vi hvorfor, og ventetiden vil være verdt det: årsaken er at AMD jobber med å implementere dette i Xbox Series X og Playstation 5 – det er potensielt enorme nyheter for de to nye konsollene som vil kunne doble ytelsen, spesielt i ray tracing-spill.

Alle plattformer som støtter RDNA skal få dette.

AMDs sine visuelle teknologier, her representert med Godfall til PS5:

Det er Linus som avslører den store nyheten:

“Tilsynelatende er planen, i stedet for å haste-lansere FidelityFX Super Resolution på bare et par toppkort, så vil de at dette skal være en plattform-greie, i ordets rette forstand.

De vil faktisk at den skal kjøre på alle GPU-ene, inkludert de som er inne i konsollene, før de lanserer. Det hadde vært fint å ha det klart når kortene ble lansert, men som vi så med NVIDIAs DLSS 1.0 vs DLSS 2.0, er trolig dette den beste løsningen.”

Linus sikter til hvor dårlig DLSS 1.0 var, da den visuelle kvaliteten noen ganger ble dårligere – DLSS 2.0 er dog en stor forbedring og øker ofte ytelsen fra 30 til 50 prosent.

Annonse