Hopp til navigasjon Hopp til innhold
DX 12 Ultimate maskinvare garanterer for en rekke grafikkteknologier, inkludert ray tracing. (Ill.: Nvidia)

Dette er nye DirectX for PC og Xbox

Spill: DirectX 12 Ultimate.

Microsoft forener grafikk-plattformen for Xbox og PC.

Merk at DX12 Ultimate ikke er et spillkrav, så alle spill vil fungere som før

DirectX 12 Ultimate er navnet på den nye API-en som pakker sammen en rekke teknologier i en pakke:

  • Ray tracing DXR 1.1
  • Variabel rate shading for bedre ressursstyring for utviklere
  • Mesh shadere – mer kontroll over GPU-akselerasjon for bedre ytelse
  • Sampler feedback øker ytelsen ved at spillet bruker teksturer som allerede er nyttet eller velger å ikke tegne dem om spilleren ikke kan se teksturen

Sertifiseringer til spill PC-er på vei

Poenget her er også å gjøre det enklere for spillere da maskinvare som har DX12 Ultimate-logo, som er på vei, eller om du bruker en Xbox Series X, så har du tilgang til den samme grafikkteknologien og funksjonene.

API-et er utviklet i samarbeid med Nvidia som jo har endel erfaring med RTX etter at de var først til å lansere skjermkort med maskinvarestøtte.

Samarbeidet betyr dog at utviklere ikke tvinges til å bruke Nvidia-eksklusiv teknologi.

Nvidia har allerede lansert G-Sync Ultimate:

Dette melder Nvidia

DirectX 12 Ultimate gir utviklere en stor installasjonsbase for flere plattformer og leverer målrettede og ferdige verktøy og eksempler å jobbe fra – alt støttet av tidsbesparende mellomvare. Dette gjør spillutviklingen raskere og enklere, og lar flere utviklere legge disse innovative teknologiene til spillene sine.»

Mange utviklere har allerede skapt neste-generasjonsopplevelser med disse teknologiene – det er over 30 DirectX Ray Tracing-spill som er lansert eller kunngjort – og nå med lanseringen av DirectX 12 Ultimate, er adopsjonen av dem planlagt å øke raskt.»

Kilde:
Nvidia

Stikkord: Microsoft, nvidia, Spill, xbox