iOS 13
iOS 13-lanseringen ble ikke smertefri, verken for brukerne eller Apple.

Annonse


Fiasko-oppdateringen førte til intern oppvask – slik skal Apple forhindre at det skjer igjen

Noe av det Apple-tilhengere ofte trekker frem som positive egenskaper ved iOS, er at det «bare funker». Men med den siste store iOS-oppdateringen har realiteten vært det motsatte.

Mareritt-lansering

iOS 13 har vært plaget av utallige feil, noen mindre, andre større. RAM-problemer, apper som krasjer, ustabilt mobilsignal, grensesnittfeil, e-postproblemer, problemer ved strømming av musikk til flere AirPods – alt dette har plaget iOS 13-brukere siden lanseringen i høst.

Flere tredjepartsutviklere har uttrykt sin frustrasjon via Twitter.

– iOS 13 fortsetter å ødelegge moralen min, skriver utvikleren Marco Arment.

Annonse


– Samme her. Apple har virkelig vist mangel på respekt overfor både sine utviklere og kunder med iOS 13, skriver Jason Marr, utvikleren av den kjente handelisteappen AnyList.

– iOS 13 har føltes som en super-rotete lansering. Vi har ikke sett noe så dårlig siden iOS 8, skriver utvikleren Steve Troughton-Smith på Twitter.

Full overhaling

Problemene har ført til at Apple nå overhaler sine egne systemer for hvordan programvare testes internt i selskapet. Det skriver Bloomberg, som siterer personer med kjennskap til denne endringen.

Programvaresjef i Apple, Craig Federighi, var personen som kunngjorde disse endringene overfor sine ansatte under et nylig avholdt «kickoff»-møte med selskapets programvareutviklere.

Saken fortsetter under bildet.

Craig Federighi
Apples programvaresjef, Craig Federighi.

Med den nye tilnærmingen vil selskapets utviklere forsikre seg om at uferdige eller ustabile funksjoner deaktiveres som standard i sine «daglige byggversjoner» av nye iOS-versjoner.

Testere vil på egen hånd kunne aktivere funksjoner via en ny intern prosess kalt «Flags», men utviklerne skal hele tiden kunne se effekten av hver enkelte utviklers handling.

Flere kokker – mer søl

Det høres kanskje ikke ut som en stor endring, men ifølge en person med kjennskap til Apples rutiner for programvareutvikling, har det vært «Texas»-tilstander frem til nå.

– Daglige byggversjoner har vært som en oppskrift der mange kokker legger til ingredienser. Testere kunne gå i dagevis uten en fungerende byggversjon, så de kunne egentlig ikke ha peiling på hva som virket og ikke, sier personen til Bloomberg.

Dette gjorde det vanskelig for ingeniørene å undersøke hvordan hver enkelt endring påvirket operativsystemet som en helhet.

Scoret lavere enn iOS 12

Bloomberg-artikkelen gir oss også et innblikk i hvordan Apple måler og rangerer kvaliteten på sin egen programvare. Selskapet benytter seg av en skala som går fra 0 – 100, der 100 – logisk nok – er det beste. Internt er dette kjent som «white glove»-testen.

Programvare som inneholder feil kan for eksempel få en poengsum på 50. En stabil programvare vil på sin side kunne score over 80. iOS 13 skal totalt sett ha scoret lavere enn sin forgjenger, iOS 12.

Les også: Slik fjerner du apper i iOS 13

Apple bruker også fargekoder for å indikere kvaliteten på utviklingen. I tillegg har de en egen prioritetsskala som går fra 0 – 5. En individuell feil kan for eksempel få en poengsum på 5, noe som indikerer at feilen er liten. Er det en «0»-feil er det imidlertid ansett som kritisk, skriver Bloomberg.

iOS 14-funksjoner utsettes

Apple har allerede implementert den nye strategien til utviklingen av iOS 13, som lanseres neste år. Kodenavnet for denne iOS-versjonen er «Azul».

Selskapet vurderer å utsette flere iOS 14-funksjoner til 2021 som følge av den humpete iOS 13-lanseringen. Bloombergs kilder påpeker imidlertid at iOS 14 likevel vil være på høyde med, eller over iOS 13, når det gjelder nye funksjoner.

Les også: SIKKERHETSKRISE: iOS 13 lekker personinfo og kredditkort-nummer til tilfeldige personer

Den nye strategien gjelder dog ikke bare for iOS. Det gjelder også for iPad OS, watchOS, tvOS og macOS. At testingen for macOS forbedres er en god nyhet. Lanseringen av macOS Catalina var alt annet enn smertefri. Inkompatibilitet med apper og en rekke småfeil førte til hodebry for mange brukere.

Feil fokus

I fjor ble flere iOS 12-funksjoner forsinket, blant annet nytt CarPlay-design og nytt design på hjemskjermen på iPad. De ble forsinket så Apple kunne fokusere på ytelse og stabilitet. Under et møte i januar 2018 skal Craig Federighi ha uttalt at Apple har fokusert for mye på nye funksjoner og for lite på stabilitet. Under møtet ble det klart at Apple skulle ta et skritt tilbake og fokusere på kvalitet istedenfor kvantitet.

Like etter ble det opprettet et nytt initiativ kalt «Tiger Teams». Dette teamet fikk i oppgave å avdekke ytelsesproblemer i spesifikke deler av iOS. En rekke ingeniører ble omplassert fra sine avdelinger for å ta del i dette arbeidet. Fokuset var på stabilitet og ytelse, blant annet oppstartstiden for apper. Forbedring av nettverkstilkoblinger og batteritid var også et viktig fokus.

Arbeidet ga tilsynelatende resultater, for iOS 12 var en langt mer stabil utgivelse.

Oppdateringsbonanza

Det samme kan ikke sies om iOS 13. I løpet av de første to månedene etter lanseringen dyttet Apple ut hele åtte oppdateringer for iOS 13.

Omtrent én måned før årets WWDC-konferanse i juni begynte ingeniører i Apple å oppdage at iOS 13 ikke ytet så bra som tidligere iOS-versjoner.

– Det var et sabla rot, sier en person som tok del i arbeidet.

Da Apple innså at iOS 13.0-versjonen var for dårlig, valgte de å fokusere på iOS 13.1. Internt vurderte Apple iOS 13.1 som den «faktiske offentlige lanseringen». Selskapet forventet kun at «blodsfans» ville installere iOS 13.0 på sine telefoner.

Apple måtte lansere iPhone 11-serien med iOS 13.0, men de sørget for å fremskynde lanseringen av iOS 13.1 med én uke. Oppdateringen ble lansert 24. september.

Over halvparten av alle iOS-enheter kjører nå iOS 13.

Kilde:
Bloomberg

Annonse