Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mange spillere har uttrykt frustrasjon og sinne over Ghost Recon Breakpoints aggressive mikrotransaksjoner. (Ill.: Blinkk8704 / Ubisoft )

Ubisoft nekter for at du kan betale deg til seier i Ghost Recon Breakpoint

Nå har selskapet fjernet flere kontroversielle mikrotransaksjoner.

I dag lanseres Ghost Recon Breakpoint for alle, men spillet har allerede vært tilgjengelig for dem som forhåndsbestilte Gold, Ultimate eller Wolves Collector’s Edition.

Ikke bare kosmetikk

Men Ubisoft har måttet tåle kraftig kritikk fra folk som har hatt tilgang til spillet under early access-perioden.

Det ble nemlig raskt klart at spillet inneholder store mengder mikrotransaksjoner.

De fleste av mikrotransaksjonene gjelder kosmetikk, men det var også en rekke «Time Savers» som inkluderte pakker med såkalte «skill points», materialer og våpenoppgraderinger.

Ifølge spillerne har disse «Time Savers»-elementene direkte innvirkning på spillet og muligheten for å lykkes.

– Denne trenden dreper spillgleden

Reddit har det vært mange opphetede diskusjoner omkring Ubisofts mikrotransaksjoner.

«Ikke for å høres dramatisk ut, men denne trenden begynner virkelig å drepe spillgleden min», skriver en spiller på nettsamfunnet.

Nå har Ubisoft svart på kritikken – og gjort grep.

«Med Ghost Recon Breakpoint var alltid målet å tilby en rettferdig og belønnende opplevelse for våre spillere», skriver selskapet i et foruminnlegg.

«Fra begynnelsen var det spesielt to faktorer som var viktige for teamet: At Ghost Recon Breakpoint ikke inkluderer noen pay-to-win-elementer, og at ingen spillere som velger å ikke bruke spillets in-game-kjøp blir påvirket (på en negativ måte). Spillere skal kunne låse opp evner og få tilgang til mye variert loot og objekter kun ved å spille spillet».

Kommer tilbake senere

Ifølge Ubisoft var det aldri meningen at «Time Savers»-elementene skulle være der på lanseringstidspunktet. Derfor har de nå fjernet «Time Savers». Selskapet opplyser imidlertid at de kan komme tilbake på et senere tidspunkt.

«Disse elementene var designet som en valgfri måte for spillere (som kommer senere, etter lansering) til å ta igjen de som har spilt lenger», forklarer Ubisoft.

– Ingen kritisk fordel

Selskapet skriver videre at Time Savers ikke er designet for å gi spillerne en fordel over de som ikke bruker dem.

«Ghost War PvP er nøye balansert for å forsikre at ingen har en kritisk fordel basert på sin progresjon, uansett hvor erfaren du er som spiller».

Selskapet sier ingenting om når Time Savers eventuelt vender tilbake til spillet.

Kilde:
Wccftech

Stikkord: Ghost Recon Breakpoint, mikrotransaksjoner, ubisoft