Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Samsung CRG9 trenger mye plass. Her avbildet på et spisebord for seks personer. (Ill.: ITavisen/John-Halvdan Halvorsen)

TEST: Dette er det nærmeste du kommer VR uten briller

Test: Har du 14 000 kroner å bruke?

CRG9 er en ultrabred skjerm fra Samsung.

Vi har testet Samsungs oppdaterte kurvete 49-tommer rettet mot spillere

Ultrabrede skjermer i 21:9-format begynte for alvor å ta av i 2016, og i 2017 ble dette tatt til det ekstreme av blant annet Samsung med sin CHG90.

Med formatet 32:9 er superultrabrede skjermer det nærmeste du kommer VR uten briller. 

Samsung CRG9 er oppfølgeren til CHG90, og hever oppløsningen og kontrastnivået til 4K og HDR, mens oppdateringsfrekvensen faller et nivå fra 144 Hz til 120Hz.

Men er dette monsteret verdt rett over 14 000 kroner? Jeg har forsøkt å finne det ut. 

Førsteinntrykk 

Førsteinntrykket av denne skjermen kan oppsummeres med ett ord: imponerende. 

Designet er enkelt og stilrent, med en finish som imiterer børstet aluminium. Det er lite ved skjermen som roper «gamer» og «se på meg!», og den tar seg godt ut på skrivepulten. Forutsatt at du har plass selvfølgelig. 

Baksiden av skjermen er i matt svart, og der skjermen festes til foten kan du aktivere en LED-ring som lyser opp dersom du skulle ønske det.

LED-ringen på baksiden er det nærmeste skjermen kommer et gaming-aktig utseende.
LED-ringen på baksiden er det nærmeste skjermen kommer et gaming-aktig utseende.

Ryddig og enkel meny 

På undersiden er det tre knapper og en fireveis-bryter som brukes til å skru på skjermen og å navigere i menyen. Denne er oversiktlig, og du har flere tilpasningsmuligheter. I tillegg til å velge mellom 60, 100 og 120 Hz, sette sort-nivå, justere farger og velge responstid, kan du også få et sikte midt på skjermen, aktivere LED-ringen på baksiden av skjermen, og få et filter for blått lys likt det enhver dings med en skjerm har nå om dagen. 

Skjermen har også mulighet for en bilde-i-bilde-funksjon. Da fungerer den i praksis som to skjermer plassert helt inntil hverandre, og du kan koble to forskjellige PC-er til skjermen samtidig. Dette er nyttig dersom du for eksempel holder på med arbeid på en bærbar og en stasjonær PC samtidig. 

Du kan lage tre innstillingsprofiler som du aktiverer med de tre knappene på undersiden av skjermen. Dette gjør det lett å veksle mellom moro og arbeid, og jeg har én profil for spill, én for film og én for skrivebordsjobbing. 

Når det gjelder disse knappene så må det nevnes at de føles veldig billige, og selve meny-bryteren lager en høy og skarp lyd når du trykker den inn. Siden dette er den eneste kontrollflaten du kommer til å ta på, er det rart at Samsung ikke har designet knapper som føles mer eksklusive. 

Tre forhåndsinnstillinger og en meny-knapp er det du kan trykke inn på selve skjermen.

Av tilkoblingsporter tilbyr Samsung én HDMI-port, to DisplayPort-innganger og én hodetelefonutgang. I tillegg kan skjermen gjøre jobben som USB-hub, med fire USB- porter. Her hadde jeg forventet en USB-C-inngang i tillegg, men det har Samsung altså valgt bort. 

HDMI 2.0 klarer ikke 120 Hz 

Skjermen ble testet med GTX 1060. Øvrige spesifikasjoner er: 

  • CPU: Intel i7-6700 3,4 GHz
  • RAM: Corsair 8GB (2x4GB) 2400 MHZ Lagring: Samsung SSD 860 EVO 500GB 

Dette er med andre ord et helt middels gaming-oppsett. For å få fullt utbytte av denne skjermen, med spesifikasjoner som 4K, HDR og 120Hz, trenger du et gaming-oppsett i toppskiktet. Spesielt dersom du ønsker en bildeflyt på 100+ fps samtidig som grafikkinnstillingene er satt til mer enn medium. 

Under testen brukte jeg DisplayPort og ikke HDMI. Skjermen klarer rett og slett ikke vise høyere oppløsning enn HD dersom du bruker HDMI-porten. Samsung oppgir selv at dette skyldes manglende båndbredde ved HDMI 2.0. Det er dermed verdt å merke seg at DisplayPort er tingen dersom du ønsker å få full utnyttelse av skjermen. 

I bruk oppleves VA-panelet som lyssterkt, med god kontrast og helt greit kalibrert rett ut av boksen. Samsung oppgir at skjermen har en lysstyrke på 600 nits med mulighet for opptil 1000 nits i korte perioder. Dersom du planlegger å bruke skjermen til arbeid som krever nøyaktige farger, som for eksempel foto og video, vil jeg anbefale å kalibrere skjermen så fargene blir enda mer nøyaktige. 

Til tross for størrelsen tilbyr skjermen overraskende mye tilpasningsmuligheter. Du kan endre høyde og vinkel både horisontalt og vertikalt, og det vil for de fleste være ganske enkelt å finne en posisjon som er komfortabel. 

Under spilling 

Det er på to områder denne skjermen virkelig skinner: som spillskjerm og som arbeidsskjerm. For å ta det siste først: Du har så mye plass at det nesten er vanskelig å vite hva man skal fylle den opp med. 

Du kan uten vansker ha åpent mailprogram, nettleser, Photoshop og Windows Utforsker ved siden av hverandre. Dersom du som meg redigerer video, er det utrolig befriende å kunne sette opp Adobe Premiere til å ha en massiv tidslinje på midten, med en stor videoviser på høyre side og filutforsker på venstre side. Dette kan selvfølgelig også oppnås med to skjermer, men mangelen på en skjermkant på midten er utrolig befriende. 

Dersom du er Mac-bruker og ønsker å benytte deg av denne skjermen som arbeidsmonitor, er det verdt å nevne at Apple for øyeblikket ikke støtter 5120 x 1440 som oppløsning. For å kunne utnytte hele skjermen så må du enten bruke bilde-i-bilde- funksjonen, og la macOS kjenne det igjen som to forskjellige skjermen, eller bruke et eksternt program for å lage oppløsningsprofiler for Macen. Begge deler er ganske knotete, og krever over middels interesse for og innsikt i teknologi for å få til. 

Skjermen har blitt testet med Battlefield 1, Fortnite, Playerunknown’s Battlegrounds (PUBG) og GTA V. Jeg har valgt disse fordi de er populære og har HDR eller spesielt livlige farger. I tillegg ville jeg se hvordan et eldre spill som GTA V håndterer en så bred skjermen. 

Felles for alle spillene er at på full oppløsning og grafikkinnstillingene satt til maks, så blir det en for stor skjermflate til å få en akseptabel bildeflyt. 

Med Fortnite på full oppløsning og alle grafikkinnstillinger satt til «epic», så får jeg en bildeflyt som er ganske hakkete. Skjermkortet klarer ikke å prestere over 30 bilder i sekundet (fps). Men med mer moderate innstillinger ligger bildeflyten jevnt over 100 fps. Med så bred skjerm og jevn bildeflyt får du en oppslukende opplevelse jeg ikke har opplevd i spillverden før. 

Både PUBG og Battlefield 1 sliter med å komme opp til tresifret antall bilder i sekundet, men begge er veldig nærme. Mitt skjermkort kommer rett og slett til kort, og jeg blir nødt til å endre oppløsningen til 3840×1080 for å komme over 100 bilder i sekundet. 

Men som nevnt byr en så bred skjerm på noen utfordringer, og Samsung kan egentlig ikke klandres for disse. Litt avhengig av hvordan spillet er designet så kan HUD-elementene bli plassert helt ut i kantene. Da må man vri hodet ganske mye til hver side for å kunne se hva som står der. Det er både slitsomt for nakken og kan utgjøre forskjellen på liv eller død i situasjoner i den virtuelle verdenen. 

Avhengig av spilldesignet kan HUD-elementer bli plassert vel langt ut mot kantene. 

Skjermen er heller ikke ideell for film. Til det er den rett og slett for bred, og du ender opp med store svarte områder på hver side av filmen. Samtidig er det absolutt ikke noe problem å se film på skjermen i ny og ne. HDR-innhold ser spesielt bra ut, og så lenge du ikke irriterer deg over svarte kanter så kan du fint nyte en film på skjermen av og til. 

Konklusjon 

Samsung CRG9 er absolutt ikke en skjerm for alle. Med sine 49 kurvede tommer trenger du både bredde og dybde på skrivepulten for å i det hele tatt få plass til den. Men når du først får den på plass så er det klart at dette er en imponerende skjerm. 

Den høye oppløsningen krever sitt skjermkort. Dermed trenger du et gaming-oppsett som er av den litt mer eksklusive typen. Det er også verdt å merke seg at HDMI 2.0 kun klarer full oppløsning ved 60 Hz. Som arbeidsmonitor er det helt fantastisk å ha så mye plass til innhold, og det blir enda lettere å holde seg organisert. 

Så har du plass, et gaming-oppsett som kan drive den, og 14 000 kroner anbefaler jeg denne skjermen på det sterkeste! Nå skal jeg med tungt hjerte sende den tilbake til Samsung.

+ Høy «må ha»-faktor
+ Brukervennlig
+ Perfekt bredde for både arbeid og spill + HDR
+ Lyssterk
+ AMD Freesync 

– Ikke [email protected]/120Hz over HDMI – Knappene føles billige
– Ikke USB-C i hub

Stikkord: samsung, Tester