Nintendo har annonsert at Labo VR støtter to av Switch-konsollens mest populære spill.

Annonse


Labo VR er for deg som vil oppleve virtuell virkelighet uten å tømme lommeboka

12. april lanserte Nintendo Labo VR – selskapets papp-hodesett for Nintendo Switch.

Målgruppa er først og fremst den yngre garde, men byr også på moro for voksne. Forrige uke ble det kjent at Labo VR-støtte kommer til Super Mario Oddyssey og Legend of Zelda: Breath of the Wild.

I Zelda-spillet kan du hoppe inn og ut av VR-opplevelsen når du vil, mens i Super Mario Odyssey kan du oppleve Cap, Seaside, og Luncheon Kingdoms med tre nye minioppdrag.

Rimelig alternativ VR-opplevelse

Labo VR er et godt alternativ til deg som vil prøve VR uten å tømme lommeboka fullstendig. Bra er det også at produktet er nøye designet for å forhindre kvalme og svimmelhet, et velkjent problem innenfor VR-verden.

Annonse


Når hodesettet er ferdigbygd kan du sette inn Switch-konsollen, for å få det Nintendo kaller en «grunnleggende VR-opplevelse».

«Vi ville designe en opplevelse som oppfordrer til både virtuell og ekte samhandling mellom spillere», sa Nintendo America-sjef Doug Bowser i en uttalelse da produktet ble annonsert.

Nintendos VR Kit koster 899 kroner.

Starter Kit

Du kan imidlertid kjøpe en såkalt Starter Kit som inkluderer VR-masken og noe Nintendo kaller Toy-Con Blaster. I tillegg får du med en skjermholder og et beskyttelsesdeksel. Velger du denne pakken må du ut med 39.99 dollar, noe som tilsvarer ca 350 kroner.

Labo VR har åpenbart noen begrensninger sammenlignet med dyrere VR-produkter. For det første er det grafikkbegrensninger ettersom dette er Nintendo Switch. Du får bare halvparten av pikseltettheten sammenlignet med de beste smarttelefonene på markedet, og bare en tredjedel sammenlignet med de beste VR-hodesettene.

Kreative løsninger for lengre økter

Nintendo har åpenbart ikke produsert en VR-opplevelse som er ment å resultere i lange spilløkter. Du må tross alt holde i VR-masken mens du spiller, så her ser nok Nintendo for seg korte spilløkter på 10-20 minutter.

Likevel er verdt å nevne at kreative brukere nå har begynt å lage egne løsninger. På internett har det dukket opp bilder og videoer av folk som har designet egne bånd som fester Labo VR til hodet. Her er et eksempel:

Nintendo beskriver produktet slik:

Har du noen gang drømt om å være en undervannsfotograf eller en superhelt som må bekjempe en fremmed invasjon?

Nintendo Labo: VR Kit kombinerer det innovative fysiske og digitale gameplayet til Nintendo Labo med grunnleggende VR-teknologi, for å skape en unik og lett tilgjengelig virtuell virkelighetsopplevelse. Hver Toy-Con tilbyr unike opplevelser som kombinerer fysiske handlinger i den virkelige verden med spennende virtuelle eventyr. Toy-Con Wind Pedal vil for eksempel skape en luftstrøm som vil forsterke følelsen av å fly, mens Toy-Con Blaster kan lades opp for å skyte flere laserstråler (eller frukt) samtidig. Spillere kan også skape ulike kreasjoner i papp som Toy-Con Elephant eller Toy-Con Camera; spille forskjellige spill med disse kreasjonene; og oppdage hvordan Nintendo Switch-teknologien vekker dem til live. De kan til og med skape egne VR-opplevelser med de inkluderte programmeringsverktøyene.

Alle spillene og opplevelsene i Nintendo Labo: VR Kit er designet for å være morsomme, sosiale og lette å dele med andre. Om en spiller for eksempel utforsker havet i spillet og tar bilder med Toy-Con-kameraet, så kan en annen person i rommet ta Toy-Con-snorkelen og stille seg foran kameraet for å få en fisk til å svømme rett mot spillerens ansikt..

Kilde:
Bloomberg

Annonse