- Det holder ikke med kosmetiske endringer
– Vi forventer at selskapene legger til rette for gode og opplyste valg og lar brukerne få kontroll over egne personopplysninger. Dessverre er det ikke slik i dag, noe som både bryter med forbrukernes forventninger og intensjonen bak det nye regelverket, forklarte Finn Myrstad i Forbrukerrådet i fjor sommer.

Annonse


Dette er dine nye Facebook-rettigheter

Facebook og EU er enige. Det synes Forbrukerrådet er underlig, mens Forbrukertilsynet er mer positive til at Facebook nå må bli tydliegere “på hvordan selskapet tjener penger på opplysninger om kundene sine.”

– Endrer ingenting

Det innebærer at Facebook er nødt til å tydeliggjøre brukervilkårene sine slik at de oppfyllerm EUs krav, men ifølge Forbrukerrådet er dette kun kosmetisk.

Endringene i vilkårene kreves av EU gjennomført før utgangen av juni 2019.

Fagdirektør Gro Mette Moen er langt fra imponert:

Annonse


– Det er underlig at EU-kommisjonen er så begeistret for lovnader om tydeligere brukervilkår, så lenge selskapet vil drive butikk som tidligere. Dette løser ikke utfordringene knyttet til utnytting av personopplysninger, selskapets dominerende stilling og utfordringene med europeisk personlovgivning.

Kosmetisk?

– Hvis Facebook skal fortjene brukernes tillit, må selskapet ta forbruker- og personvern på alvor, og ikke nøye seg med kosmetiske endringer.

Forbrukerrådet har også tidligere vært ute og kritisert Facebook for det de mener er “utspekulert design, forvirrende løsninger og alt eller ingenting-valg”, som har som formål å “manipulere brukerne” til å dele så mye som mulig.

Dette mener Forbrukertilsynet

Tilsynet oppsummerer avtalen med at “avtalevilkårene skal nå bli tydelige på at brukerne vil motta målrettet reklame basert på sine personopplysninger. Dette har vært et av de viktigste fokusområdene til forbrukermyndighetene i saken mot Facebook.”

Dette er viktig mener Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet:

“Facebook som plattform koster ikke penger, men i realiteten betaler du med personopplysninger. Det er viktig at Facebook gjør denne forretningsmodellen tydelig for kundene sine”.

Dette er endringene

“Det er viktig at også databaserte forretningsmodeller følger norsk og europeisk forbrukervernlovgivning. Når Facebook, som et av de største selskapene innen bransjen, endrer sine avtalevilkår, er det et skritt i riktig retning for at forbrukernes rettigheter i den digitale økonomien ivaretas,” sier Haugseth.

De viktigste endringene:

  • Klagerett for forbrukere som får fjernet innhold de har lagt ut på Facebook
  • Ryddigere prosess ved fjerning av innhold eller stenging av brukerkonto
  • Varsel og hvilke rettigheter man har ved endring av Facebooks avtalevilkår

 

Kilder:
Forbrukerrådet pressemelding
Forbrukertilsynet

Annonse