Dette er mannen som bestemmer hvilke Apple-produkter du får
Phil Schiller har betydelig med makt hos Apple etter 22 år i selskapet.

Annonse


Dette er mannen som bestemmer hvilke Apple-produkter du får

Mange har nok trodd, inkludert oss, at Johnny Ive har større makt over produktstrategi hos Apple enn han egentlig har. Møt Phil Schiller, mannen som egentlig bestemmer hva du får lov å handle.

Schiller har mye makt

Philip W. Schiller har den noe misvisende tittelen “Senior Vice President of Worldwide Marketing”, men merk at han har langt mer makt hos Apple enn å peke på reklamematerial han liker.

Dette avslører en av Schillers “løytnanter”:

“Han har betydelig makt over Apples produktplaner, og kan skyte ned et prosjekt hvis han misliker det. Da Spotlight-teamet prøvde å selge en ny funksjon i et møte for noen år tilbake, fortalte en av Schillers nære medarbeidere gruppen at hans svar på forslaget var “NFW” – kort for “ikke f**** sjanse. Funksjonen ble skrotet.”

Annonse


Cook holder seg unna produktene

Vi er dog ikke overrasket over toppsjef Tim Cooks rolle i forhold til produkter, for som vi trodde i alle år har han en “hands off” tilnærming hva angår produktene som havner i hendene til kundene, og delegerer i stedet for dette til folk som Schiller – en langt mer typisk CEO, altså, enn Jobs som la seg i alt fra de store produktstrategiene til skrifttypen på eskene.

Apples medarbeidere mener selv at Cooks tilnærming er bedre, da det medfører mindre politiske dragkamper innad, mens endel kunder nok er uenige i nettopp det.

Uansett så forventer toppsjef Cook at hans nærmeste medarbeidere løser slike konflikter, mens Jobs var famøs for å velge side for deretter å se hvem av toppsjefene som vant over hverandre i den interne maktkampen.

Fordelen er som nevnt færre interne maktkamper, men det negative er kanskje at mange av de samme folkene sitter for lenge og bestemmer, og at produktseriene derfor kan bli kjedelige og lite innovative på lang sikt.

Hva tror du?

 

Kilde:
The Information

Annonse