Kunstig intelligens gjør mesteparten av jobben når moddere og entusiaster oppgraderer de visuelle egenskapene til "Doom" fra 1993.

Annonse


Se teknikken de bruker for å gjøre “Doom” finere

Om du har børstet vekk støvet fra originale “Doom” fra 1993 så har du muligens lagt merke til at spillet blant de få klassikerne som har holdt seg ganske bra over tid. Dette er ikke nok for enkelte, som har tatt det drastiske skrittet med eksperimentell behandling av de visuelle egenskapene til spillet.

Bruker kunstig intelligens

Entusiaster har nemlig tatt opp eksperimentert med oppskaleringsteknologi ved hjelp av nevrale nettverk for å introdusere spillet til en ny verden med teksturer. Doomsworld-brukeren hidfan har lastet opp en wad-fil man kan bruke for å oppskalere grafikken ved hjelp av kunstig intelligens, der han har brukt NVIDIAs egne GameWorks SuperResolution og letsenhance.io.

I korte trekk skal det være at brukeren har lastet opp forstørrede versjoner av spillteksturene opp til de nevrale nettverkene hvor de så har gjort oppgaven sin som hidfan har lastet ned igjen og nedskalert slik at de fungerer i spillet. Det skal sies at prosessen ikke gir perfekte resultater ettersom man i ettertid må finpusse litt med hensyn til kontraster, lysstyrke og teksturfarger.

Kilde:
PCgamer

Annonse