Hopp til navigasjon Hopp til innhold
ByteDance har rukket å bli en svært selskap på forholdsvis kort tid. (Ill.: ByteDance)

35-åring står bak verdens mest verdifulle oppstartsselskap

Har over 500 millioner brukere verden rundt, men det spørs om du har hørt om det.

Hørt om kinesiske ByteDance? Kanskje ikke, men ByteDances to apper (Tik Tok og Douyin) har faktisk 500 millioner brukere og selskapet er verdsatt til over 75 milliarder dollar, over 610 milliarder kroner.

Bruker AI for å distribuere nyheter

Bak selskapet står Zhang Yiming (35) som var 29 år da han startet det. Nå er han i samtaler med flere investorer om ytterligere satsing på ByteDance. Blant dem er gigantiske SoftBank som ifølge rapportene planlegger å investere 1,5 milliarder dollar, 85 milliarder kroner, i Yimings selskap.

Noe av investeringene har ByteDance gjort på oppkjøp av selskaper som Muscal.ly og Flipagram for det som tilsvarer over 10 milliarder kroner.

– Det viktigste er at vi ikke er en nyhetsvirksomhet. Vi er mer som et søkeselskap eller en sosiale medier-plattform. Vi innoverer mye og kopierer ikke amerikanske selskaper, sa han under et intervju med Bloomberg i fjor.

– Vi leverer informasjon, ikke fra forespørsler, men fra nyhetsanbefalinger, la han til.

ByteDance bruker kunstig intelligens for å innhente og dele informasjon som nyheter. For eksempel har de en nyhetsapp som samler inn nyheter fra nyhetsmedier, aviser og flere kilder og presenterer det for brukerne.

Må begynne å tjene penger

Nå venter investorene på at ByteDance skal tjene penger. Analytikeren Jerry Liu i UBS sier overfor Bloomberg at det kinesiske markedet er presset og de ulike aktørene kjemper en hard kamp for å vekke brukernes interesse.

– Det ByteDance har gjort er å tiltrekke seg brukere og beholde dem over tid, blant annet ved å utnytte trafikken fra Jinri Toutiao (en nettavis, journ. anm.), sier han til nyhetsmediet.

Videostrømming spiller også en viktig brikke for å bli et selskap som tjener gode penger og her blir oppkjøpet av Musical.ly trolig viktig. Bloomberg skriver at ByteDances utfordring nå er å konvertere alle visningene om til penger, og her kommer annonsering inn. Ifølge rapportene samler tjenesten inn mye om sine brukere og serverer dem med målrettet reklame.

Samtidig er frykten for sensur stadig et tema i Kina. Bloomberg skriver at ByteDance tidligere i år ble nødt til å støtte en app for deling av vitser i det appen var i ferd med å ta app. Appen Douyin har også blitt kjent med myndighetens sensur, noe som gjør arbeidet til verdens mest verdifulle oppstartsselskap litt vanskeligere.

 

Kilde:
Bloomberg

Stikkord: app, bytedance