Hopp til navigasjon Hopp til innhold
En kvinne ble påkjørt og drept av en selvkjørende Uber-bil. (Ill.: Uber)

Nødbremsen var deaktivert i Uber-bilen involvert i dødsulykke

For å unngå «uregelmessig kjøreadferd».

Amerikanske veimyndigheter, National Transport Safety Board (NTSB), har offentliggjort nye detaljer i forbindelse med etterforskningen etter en kvinne ble påkjørt og drept av en selvkjørende Uber-bil i det hun krysset veien.

Nødbremsen er deaktivert i autonom modus

I rapporten kommer det frem at bilens LIDAR-system oppdaget kvinnen rundt seks sekunder før påkjørselen. Da hadde bilen en hastighet på rundt 70 kilometer i timen.

Først skal Uber-systemet ha klassifisert kvinnen som et ukjent objekt, deretter som et annen kjøretøy, før hun ble kategorisert som en sykkel. Systemet klarte dog ikke å bestemme hvilken retning hun var på vei i.

1,3 sekunder før påkjørselen innså Uber-bilen at den var nødt til å bremse for å unngå en kollisjon, men den valgte å ikke gjøre det ettersom nødbremsen er deaktivert når bilen er i selvkjøringsmodus. Dette, ifølge Uber, for å «redusere potensialet for uregelmessig kjøreadferd».

Toyota tar sine selvkjørende biler av veien

I stedet forventer Uber at personen som sitter i de selvkjørende bilene, skal ta over rattet i nødstilfeller. Samtidig sier selskapet at systemet ikke er designet for å varsle operatøren om potensielle farer.

Video som er offentliggjort viser at mannen som satt i Uber-bilen, hadde blikket ned og ikke fulgte med på veien.

 

Kilde:
The Register

Stikkord: Bil, uber