Amerikanske veimyndigheter, National Transport Safety Board (NTSB), har offentliggjort nye detaljer i forbindelse med etterforskningen etter en kvinne ble påkjørt og drept av en selvkjørende Uber-bil i det hun krysset veien.
Nødbremsen er deaktivert i autonom modus
I rapporten kommer det frem at bilens LIDAR-system oppdaget kvinnen rundt seks sekunder før påkjørselen. Da hadde bilen en hastighet på rundt 70 kilometer i timen.
Først skal Uber-systemet ha klassifisert kvinnen som et ukjent objekt, deretter som et annen kjøretøy, før hun ble kategorisert som en sykkel. Systemet klarte dog ikke å bestemme hvilken retning hun var på vei i.
1,3 sekunder før påkjørselen innså Uber-bilen at den var nødt til å bremse for å unngå en kollisjon, men den valgte å ikke gjøre det ettersom nødbremsen er deaktivert når bilen er i selvkjøringsmodus. Dette, ifølge Uber, for å “redusere potensialet for uregelmessig kjøreadferd”.
Annonse
I stedet forventer Uber at personen som sitter i de selvkjørende bilene, skal ta over rattet i nødstilfeller. Samtidig sier selskapet at systemet ikke er designet for å varsle operatøren om potensielle farer.
Video som er offentliggjort viser at mannen som satt i Uber-bilen, hadde blikket ned og ikke fulgte med på veien.
Kilde:
The Register
Annonse