Hopp til navigasjon Hopp til innhold
HomePod er ikke en ny salgssuksess for Apple, melder Bloomberg. (Ill.: Apple)

– HomePod-produksjonen kuttes etter svake salgstall

Er ikke blitt den suksessen Apple håpet.

Ifølge flere ansatte i Apple-butikker begynner lagrene å fylles opp av usolgte HomePod-høyttalere. Det skriver Bloomberg.

– Kutter produksjonen

Nyhetsmediet skriver at salget i forkant av lanseringen gikk bra, men så sank det drastisk. En person med tilknytting til saken, sier overfor Bloomberg at Apple har nedjustert antall ordre fra Inventec Corp., en av HomePod-produsentene.

Tall fra analysefirmaet Slice Intelligence viser at HomePod hadde ti prosent av smarthøyttalermarkedet i løpet av de ti første ukene i salg. Amazon Echo hadde 73 og Google Home 14 prosent. Tre uker senere hadde andelen falt til fire prosent, ifølge Slice.

Analytikeren Ken Cassar i Slice uttaler at det ikke hjalp stort på salget at HomePod ble tilgjengelig i butikk og potensielle kunder kunne sjekke ut lydkvaliteten.

Utsatt flere ganger

I tillegg sier altså flere Apple Store-ansatte at lagrene fylles opp og at det enkelte steder kun selges færre enn ti HomePod-er om dagen.

HomePod har vært utsatt ved en rekke anledninger og ble først tilgjengelig i februar i år. Da i et begrenset antall markeder, Norge er ikke et av lanseringslandene. Smarthøyttaleren ble også lansert uten all funksjonalitet som lovet, blant annet muligheten til å koble to av dem sammen. Dette kommer først senere i år gjennom en programvareoppdatering.

Apple har så langt ikke ønsket å kommentere saken.

 

Kilde:
Bloomberg

Stikkord: Apple, homepod, smarthøyttaler