Hopp til navigasjon Hopp til innhold
En chatbot-kiosk i Kina med Xiaolce installert. (Ill.: Microsoft)

Microsofts utrolige «chatbot» vet når den kan avbryte deg

Store fremskritt fra Redmond.

De fleste digitale assistenter fungerer ved at et menneske stiller den spørsmål og den kunstige intelligens svarer. Microsoft mener at det gir en følelse av å snakke gjennom et samband eller via tekstmelding.

«Folk snakker jo ikke på den måten», skriver Li Zhou, utviklersjef for selskapets AI-prosjekt, «chatbot-en Xiaolce», i Kina.

Avbryter når det er passende og unngår pinlig stillhet

«I stedet, når folk er i telefonen med hverandre eller snakker ansikt til ansikt, både snakker og lytter de samtidig – og ofte forutser de hvordan den andre personen kanskje vil avslutte en setning, og kanskje avbryter den der det er passende eller bryter en pinlig stillhet med nye ting basert på informasjonen de har samlet», sier Zhou i et innlegg på Microsofts blogg.

Xiaolce er altså navnet på «chatbot-en» som er i stand til å vite når det er passende å bryte inn når en person snakker og den kan også avbryte den pinlige stillheten som ofte kan oppstå i en samtale. En annen ting med stemmeassistenten, er at man ikke er avhengige av «vekke-ord» som «hei, Cortana» for å få kontakt med den.

«Ettersom det fungerer helt naturlig, får den brukeren til å føle seg veldig avslappet», sier Zhou om Xiaolce.

Dessverre er ikke denne teknologien myntet på Microsofts stemmeassistent Cortana i førsteomgang, men det satses heller mot «chatbot-er»som nettopp Xiaolce som er designet for å kunne føre lengre samtaler med mennesker.

 

Kilde:
Microsoft Blog

Stikkord: AI, chatbot, Microsoft