I et lengre Facebook-innlegg forklarer Zuckerberg hva de mener har skjedd, hva de skal gjøre og hva du allerede kan gjøre nå for å sikre deg.
I et lengre Facebook-innlegg forklarer Zuckerberg hva de mener har skjedd, hva de skal gjøre og hva du allerede kan gjøre nå for å sikre deg.

Annonse


Slik forklarer Mark Zuckerberg personvern-skandalen – slik tar du kontroll over hva du deler

I et innlegg på Facebook snakker Mark Zuckerberg for første gang om skandalen som ryster selskapet – de utleverte nemlig informasjon til 50 millioner Facebook-brukere til et selskap, Cambridge Analytica, som spesialiserer seg på politisk rådgivning.

Kan bli svært dyrt for Facebook

Zuckerberg prøver å ta grep om den svært potente situasjonen i det lengre innlegget.

Det er ikke så rart: Facebook undersøkes av amerikanske FCC og han er kalt inn på teppet i EU. Det er nemlig i Europa Facebook nå kan risikere milliard-bøter, og en større debatt, om sosiale mediers rolle i verden og folks liv.

Besøk denne Facebook-siden for å sikre deg at kun apper du stoler på har tilgang, og tilgang til kun det du ønsker.

Annonse


Velg hvilke apper du skal ha installert, og hva de kan vite om deg:

Slik sikrer du deg mot useriøse aktører.
Slik sikrer du deg mot useriøse aktører. (Ill.: ITavisen)

– Vi har et ansvar

Zuckerberg sier de har et ansvar i å beskytte brukerdata, og om de ikke klarer det, så har de heller ikke rett til å levere deg tjenester.

Sjefen sier at “den gode nyheten er at de viktigste grepene for at dette ikke skal skje igjen, ble foretatt for flere år siden”. Det får en til å lure på hvordan dette kunne skje? Zuckerberg mener at “vi gjorde feil, og det er mer å gjøre. Vi er nødt til å ta ansvaret og gjøre noe med det”.
 

 

Zuckerberg: – Dette skjedde

Sjefen starter så å forklare hva som har skjedd i forhold til hva de mener er den korrekte tidslinjen:

“I 2007 lanserte vi Facebook Platform med en visjon om at flere apper skulle kunne være sosiale. Kalenderen din skal kunne vise venners fødselsdager, kartene dine skal vise hvor vennene dine bor, og adresseboken din skal vise deg bildene sine. For å gjøre dette, gjorde vi det mulig for folk å logge på apps og dele hvem vennene deres er og også dele litt informasjon om dem.”

“I 2013 opprettet en Cambridge University-forsker ved navn Aleksandr Kogan en personlighets-quiz app som ble installert av rundt 300 000 personer som delte egne data, samt noen av vennens data. Gitt måten vår plattform fungerte på dette tidspunktet, så betydde dette at Kogan kunne få tilgang til titalls millioner av venne-data.”

“I 2014, for å stoppe ondsinnede apper, annonserte vi at vi forandret hele plattformen for å dramatisk begrense hvor mye data apper kan få tilgang til. Det viktigste er at apper som den fra Kogan ikke lenger kunne be om data om en persons venner, med mindre vennene deres også hadde autorisert appen. Vi krevde også at utviklere skulle få godkjenning fra oss før de kunne be om sensitive data fra folk. Disse handlingene skulle forhindre at apper som Kogans skulle være i stand til å få tilgang til så mye data i dag.

“I 2015 ble vi kjent, via journalister fra The Guardian, at Kogan hadde delt data fra sin app med Cambridge Analytica. Det er i strid med våre retningslinjer for utviklere å dele data uten folks samtykke, så vi bannlyste straks Kogans app fra vår plattform, og krevde at Kogan og Cambridge Analytica formelt bekreftet at de hadde slettet alle feilaktige data. De bekreftet dette.”

Zuckerberg: – Dette skal vi gjøre

Først og fremst forklarer Zuckerberg at de nå skal undersøke alle apper med tilgang til store mengder informasjon, altså apper som hadde tilgang før 2014.

“Vi kommer til å bannlyse enhver utvikler på vår plattform som ikke godkjenner en revidering av appen”.

“Om vi finner utviklere som misbruker personinfo som kan brukes i å finne ut hvem noen er, så vil vi bannlyse dem og varsle alle brukerne som er berørte. Dette inkluderer data som Kogan misbrukte.”

Andre ledd er at Facebook skal begrense data-tilgangen ytterligere for utviklere: et eksempel er at de skal gjerne utviklernes tilgang til dine data om du ikke har brukt appen i tre måneder.

Og, når du logger inn på en app, vil kun navn, profilbilde og epost-adresse deles med appen. “Vi skal kreve at utviklere ikke bare får godkjennelse av bruker, men også skriver under på en kontrakt for å sikre at brukere blir spurt før tilgang til innlegg eller annen privat informasjon. Vi kommer til å dele mer med dere i løpet av de neste dagene.

Det kommer en endring til Facebook snart

I løpet av april skal Facebook rulle ut en funksjon på toppen av nyhetsstrømmen med appene som er brukt og med mulighet for å fjerne tilgangen til dataene du deler.

Det finnes allerede et slikt verktøy, påpekes det, men nå skal dette verktøyet virkelig flagges på topp “for å forsikre oss om at alle ser den”.

Forrige uke sprakk det

Zuckerberg forklarer så at de fant ut via pressen at CA likevel ikke hadde slettet alle data-ene de hevdet de hadde.

“Vi bannlyste dem med en gang fra å bruke våre tjenester”, hevder Facebook-sjefen som sier at CA nå har slettet dataene og at selskapet har godtatt at en tredjepart undersøker om så er tilfellet på CAs servere.

Zuckerberg sier også at de samarbeider med myndighetene for som nå undersøker hendelsen uavhengig.

Sjefen, som trolig står ovenfor sin største skandale og sin store test som toppsjef”, avsluttet med følgende:

“Jeg startet Facebook, så når alt er sagt og gjort er det jeg som er ansvarlig for hva som skjer der. Jeg er oppriktig når jeg sier at jeg vil gjøre det som trengs for å beskytte samfunnet vårt.

Selv om denne spesifikke saken med Cambridge Analytica ikke lenger skal forekomme med nye apps slik det fungerer i dag, endrer ikke det det som har skjedd. Vi skal lære av denne erfaringen og sikre vår plattform videre for å gjøre samfunnet vårt tryggere i fremtiden.

Jeg vil takke dere alle som fortsetter å tro på vårt oppdrag og vårt arbeid for å bygge dette fellesskapet sammen. Jeg vet at det tar lengre tid å fikse alle disse problemene enn vi ønsker, men jeg lover at vi skal jobbe oss gjennom dette og bygge en bedre tjeneste på lang sikt.”

Kilde:
Facebook

Annonse