Fysiske kart er en løsning når GPS-en svikter.
Fysiske kart er en løsning når GPS-en svikter.

Annonse


– Slik navigerer man når GPS-en svikter

I et innlegg forklarer Steinar Thomsen, seksjonssjef innen satellittnavigasjon ved Norsk Romsenter, hvordan ulike kjøretøy og fartøy navigerer når GPS-en svikter.

Navigering uten GPS
Mange er blitt avhengige av å bruke GPS-er for å finne frem, og det gjelder ikke bare turister og bilsjåfører. Det er forholdsvis enkelt å påvirke disse signalene slik at personer som er avhengige av dem, må klare seg uten.

– Satellittnavigasjonssignaler kan forstyrres med relativt enkle midler, men som regel virker slik jamming kun lokalt, forklarer Thomsen.

Signalene som blir sendt fra rommet har beveget seg over 20 000 kilometer før de treffer jorden og er dermed relativt svake. Derfor er de enkle å forstyrre på bakken, forklarer Norsk Romsenter.

Annonse


Også romvær kan påvirke GPS-signalene.

Dog er det også ting som begrenser rekkevidden på jammingen. Det er ting som åser, fjell, høye bygninger, men også jordens krumming.

I luften
For flyene vil det ikke være kritisk om GPS-en svikter. Karl Bjarne Kapaasen, seniorrådgiver innen satellittnavigasjon ved Norsk Romsenter, forklarer:

– Fly navigerer ikke bare etter satellitter, men har flere bakkebaserte systemer som de styrer etter underveis og ved innflygning.

Han fortsetter:

– Noen fly har også treghetsnavigasjonssystemer som kan fungere en viss tid uten oppdateringer fra satellitter, og for kortere flyturer vil det fungere greit.

Til havs
Til havs har man også flere måter å navigere på, og man er på ingen måte avhengig av GPS-signalene. Norsk Romsenter forklarer at skip finner posisjonen sin ved hjelp av en kombinasjon av optiske og radar- og satellittbaserte systemer.

– Langs norskekysten finnes og vedlikeholdes cirka 21000 fyr, lykter, bøyer og andre sjømerker for å vise vei og lede skipsfarten trygt forbi skjær og grunner, sier Thomsen.

Flere av disse vises på radarskjermen og kan dermed brukes til navigering. Disse er mye sterkere enn signalene fra satellitter og går på andre signaler.

– Alt dette, kombinert med kompass, fartsmålere, ekkolodd og oppdaterte elektroniske sjøkart, slik vi har i Norge, gjør at skip også langt til havs navigerer greit i perioder med satellittforstyrrelser, forklarer han.

På land
Hva med på land? Her kan man enkelt følge skilter, men også detaljerte fysiske kart.

– Noen navigasjonssystemer i biler har også kompass, treghetssensorer og kilometerteller som holder rede på tilbakelagt avstand, og kan fungere helt uten tilgang til signaler fra navigasjonssatellitter, sier Thomsen i innlegget.

Norsk Romsenter anbefaler at man holder navigasjonssystemene man bruker, oppdatert, og at maskinvaren byttes med jevne mellomrom. Noe man nettopp gjør med smarttelefoner og PC-er.

– Den enkelte bruker og sektor må også være bevisst på hvor avhengig de har gjort seg av elektroniske navigasjonssystemer og hva de skal gjøre om disse systemene faller bort, påpeker Thomsen og avslutter med et lite råd:

– Vår fantastiske teknologi kan lett bli en sovepute, og å vedlikeholde gamle navigasjonsteknikker er en utfordring, men det er fortsatt viktig å kunne bruke metoder som kart og kompass.

Er du avhengig av mobilens GPS når du er på reisefot?

 

Kilde:
Norsk Romsenter

Annonse