Facebook Messenger-brukere vil få reklame på hjem-skjermen i ukene som kommer, sier Facebooks Messenger-produksjef Stan Chudnovsky, til Venturebeat.
Har vært i beta siden januar
Reklameprosjektet til Messenger har pågått som en beta fra januar i år i Australia og Thailand, og nå skal det rulles ut på verdensbasis til 1,2 milliarder brukere av appen.
– Reklame er ikke alt, men det er definitivt hvordan vi kommer til å tjene penger akkurat nå, sier Chudnovsky. – Det er en del andre forretningsmodeller vi utforsker i tillegg, men alle handler om reklame i en eller annen form.
Betaen i Thailand og Australia sente reklame til nesten alle Messenger-brukernes hjem-skjermer, og dette vil nå rulles ut forsiktig først, og så komme til alle, antakelig i løpet av året.
Annonse
Kommer til å starte forsiktig
– Vi kommer til å starte forsiktig, sa Chudnovsky. – Vi er ikke sikre på når den gjennomsnittlige brukeren vil se reklamen, fordi vi kommer til å være veldig datadrevne og tilbakemeldingsdrevne når vi tar den beslutningen.
Facebook Messenger har allerede en Discover-fane som kom på slutten av juni for brukere i USA, og denne viser roboter og samtaler man kan ha med forskjellige merkevarer.
Planen er å koble flere av disse av opp med brukere, men Chudnovsky sier at Facebook er «agnostisk» om hvorvidt en reklame leder til en nettside eller en samtale i Messenger.
– Vi tror at opplevelsene som åpner opp samtaletråder kommer til å konvertere bedre hvis du legger nok omtanke i å bygge disse opplevelsene, sier han.
Kilde
Venturebeat
Annonse