Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Bang & Olufsens Beolab 90 er resultatet av syv års utvikling - og setter deg tilbake 660 000 kroner for et par. (Ill.: Tor Fosheim)

Vi hørte på Bang & Olufsens Beolab 90 og fikk hakeslepp – de koster 660 000 kroner

Det aller beste fra Bang & Olufsen er mer enn bra nok!

Du trenger antakelig en doktorgrad for å skjønne hvordan Bang og Olufsens Beolab 90 fungerer – men det tar ikke lange tiden før ørene setter pris på dem.

Og hvis du trenger å spørre om hva høyttalerne koster, er de antakelig for dyre deg.

Vanvittig dyre høyttalere
Prisen er på 660 000 kroner for et par, og de veier omtrent 130 kilo per enhet.

Men hvis du kjøper dem, kommer de med bærehjelp og en tekniker som hjelper med finkalibreringen.

For disse høyttalerne kan finkalibreres til fingerspissene.

Uavhengige elementer
De har syv diskanter og like mange mellomtoner, og fire svære basselementer som alle peker i hver sin retning – for å gi fyldigere lyd, såklart.

Alle elementene kommer med sin egen DAC og DSP, og det er ikke tilfeldig at de i praksis kan spille helt uavhengig av hverandre.

De mange elementene som peker i forskjellige retninger, kombinert med, DACer, DSPer og forsterkere for hver av dem gir nemlig disse høyttalerne en veldig spesifikk fordel:

De kan kansellere ut romklangen fra rommet du lytter i, og kompensere for lyd som reflekteres fra veggene rundt.

Aktiv støydemping
I praksis fungerer de mange elementene i høyttalerne som en slags aktiv støykansellering som vi kjenner fra hodetelefoner som for eksempel kan fjerne flystøy.

Når du lytter til disse høyttalerne, blir lyden sendt direkte til «the sweet spot,» et område på cirka ti til femten centimeter i radius – mens resten av høyttalerelementene jobber aktivt med å fjerne lyden som reflekteres av resten av rommet.

Resultatet er unektelig en vakker lytteropplevelse, og det føles som om sangeren i musikken står og synger et par meter foran deg i perfekt gjengivelse. Det må rett og slett høres for å oppleves.

Kommer med tekniker
Når høyttalerne monteres på plass av en tekniker fra Bang & Olufsen (og forhåpentlig et par sterke karer til å flytte dem), blir det målt med mikrofon rundt i rommet og fastsatt «sweet spots,» som du deretter kan bytte mellom etter ønske – du kan ha en «sweet spot» i godstolen, og en i sofaen, og så kan du enkelt trykke på en knapp for å bytte mellom disse.

Høyttalerne har også en «wide mode,» som dekker et større område til de gangene du har venner over på besøk – og de har i tillegg det vi får kalle en partymodus som sprer lyden 360 grader rundt i rommet.

Høyttalerne er hjertebarnet til Bang & Olufsens Tonmeister Geoff Martin – som blant annet har doktorgrad i nettopp digital signalprosessering.

Uten begrensinger
– Vi begynte med å tenke på de perfekte høyttalerne, sa han til ITavisen, og tenkte på hva vi kunne gjøre uten begrensninger fra for eksempel budsjetter og salg og markedsføring.

– Så gikk vi ut og hørte på egenskapene til forskjellige topphøyttalere og tenkte at «denne egenskapen vil vi ha med,» og så laget vi en slags ønskeliste om hva vi ønsket å bygge.

Det tok syv år med testing og utvikling å endelig få laget høyttalerne, der de brant gjennom høyttalerelementer som ikke støttet de strenge kravene til designerne – og etter hvert fikk altså tonmeisteren medhold fra ledelsen om at de skulle lage en helt sprøtt godt utstyrt høyttaler – nettopp uten begrensinger.

Høyttaleren ble lansert i oktober 2015, og koster som sagt 660 000 kroner paret.

Selger godt?
Bang & Olufsens salgstall forblir en hemmelighet, men på spørsmål fra ITavisen om de har solgt mer enn et par, var svaret

– Det ser bra ut så langt, fra tonmeister Martin.

Her kan du se bilder fra pressemøtet i Oslo konserthus:

Stikkord: b&o, høyttalere, stereo