Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Denne «robot-advokaten» har vunnet over 160 000 klager for sine brukere

Fått bot eller er flyet ditt forsinket? Det finnes en chatbot for det.

Hvorvidt chatboter kommer til å være like nyttige som hypen tilsier er fortsatt oppe til diskusjon, men denne har i alle fall vist seg svært nyttig for sine brukere.

DoNotPay
Tidligere forsøk på å putte kunstig intelligens og slippe den ut i det fri har vist seg å ha vekslende hell. Men DoNotPay som boten heter har siden den ble lansert klaget på 250 000 bøter, og vunnet, 160 000 ganger. Det er en suksessrate på over 60%.

Selvhjelp
Chatboten ble utviklet av en student ved Standford Universitet etter at utvikleren selv mottok flere parkeringsbøter han ikke var enig i. Etter å ha gjort seg kjent med prosessen for klager lagde han denne appen for å hjelpe andre som var i en lignende situasjon.

Internasjonal
Ikke bare lar den deg klage på parkeringsbøter i Storbrittania, du kan også klage på dine bøter i New York. I tillegg kan du også klage på forsinkelser på flighter via roboten. I følge Neowin så er Seattle den neste byen utvikleren ser for seg å utvide verktøyet sitt til å dekke.

Men i fremtiden ser han for seg at plattformen kan brukes til å hjelpe flyktninger og immigranter tilå navigere sitt nye lands juridiske systemer og forstå sine rettigheter bedre.

Kilde:
Neowin

Stikkord: chatbot