Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Fra venstre: Frode Alver Nilsen, Alex Luke, Kenneth Rasmus Greve og Baste Christiansen. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Intervju: Norsk app støttes av tidligere iTunes- og EMI-sjef

Silicon Valley (ITavisen): (Austin, Texas) Dette er DeeMe, og slik vil de erobre vesten.

Austin, Texas (ITavisen:) Den norskutviklede sosiale appen DeeMe har slått seg stort opp i Brasil med over 200 000 aktive brukere.

En tidligere plate- og Apple iTunes-sjef har trua på at de kan kapre Vesten også.

Gull-team
De tre nordmennene, Kenneth Rasmus Greve, Frode Alver Nilsen og Baste Christiansen er på sjekketur i Austin i Texas. Det er ikke tilfeldig at dette skjer akkurat nå, for SXSW, den største messen for alt som omhandler teknologi og musikk, og krysningspunktet innenfor disse to bransjene som smelter mer og mer sammen, er selvsagt stedet å være – spesielt når man har med seg Luke på laget.

Luke er tidligere A&R-sjef (Artists and Repertoire) hos EMI, har radioerfaring, og har vært innom Napster og ble headhuntet av Steve Jobs til å lede iTunes når tjenesten først startet opp. Nå har han rolle som rådgiver og investor for DeeMe.

– Svært nyansert
Trond: – Hva er det du ser i DeeMe som gjør tjenesten unik, Alex?

Alex: – Jeg har en grunnleggende filosofi: Facebook og Snapchat er kringkastere fordi de gjør det mulig for hele verden å formidle seg selv. Jeg har bakgrunn i radio, så jeg har litt erfaring. iTunes, Spotify og Pandora ser jeg på som detaljhandel – man ser på disse som et hvilket som helst annet produkt.

Med det i bakhodet tror teamet at det er store muligheter for å introdusere nye måter for folk å by på seg selv på med mobilen. «Broadcast»-funksjonen i DeeMe er viktig.

Alex: – Dette er en veldig nyansert greie, men radio er ikke kringkasting på samme måte i den nye digitale konteksten som har vokst frem. Snapchat er mer som å tyvlytte på andres liv, Facebook handler om øyeblikkene. Instagram ligner nok mer på DeeMe.

Det er enkelt å klistre grafikk på bildene.
Det er enkelt å klistre grafikk på bildene.

Utfordrer Snapchat på funksjoner og grensesnitt
Luke mener at Snapchat bør og kan utfordres. Det er lett å skjønne at de sikter seg inn mot Snapchat-markedet når man ser hvordan DeeMe fungerer. Ikke bare er det en bildetjeneste, men tjenesten fungerer litt mer som Facebook når det kommer til hvordan profiler og vennetjenesten fungerer – dessuten kan man legge til artige «overlays» på bildene man tar, og skrive lynmeldinger på dem.

– Da slipper man å måtte sende et blankt bilde kun for å snakke med noen, forklarer Greve, som også har nære bånd til norsk platebransje.

Alex: – Jeg ser på dette som en nattklubb-business: det er gammeldags å tenke at en aktør kan dominere et segment i den nye digitale verdenen. Jeg ser jo hvordan unge mennesker bruker nettet for tiden. Min datter bruker minst tid på Facebook. Jeg tror det er mulig for DeeMe å entre dette markedet og nå unge mennesker. Dessuten er DeeMe en mer robust plattform med bredere funksjonalitet.

– Når det er sagt er DeeMe og Snapchat veldig forskjellige. Jeg tror de kan plukke brukere fra Instagram og Facebook.

Musikk-fokus
Det som skiller tjenesten fra Snapchat hva angår funksjonalitet utover grensesnittet, er musikkfokuset, eller rettere sagt artistfokuset. DeeMe støtter verifiserte profiler, og har derfor kapret store og små norske artister som ønsker å nå sine fans på en litt annerledes måte:

Alex: – Vi må skjønne hva musikere mener om apper, for de bruker tjenesten som fansen . La meg være klar: jeg ser ikke på dette som en Spotify-konkurrent, men som et sted hvor man kan høre smakebiter. Da er de mer som Pandora hvor folk hopper inn for å høre kjapt. Folk er redde for å ikke få med seg alt – det er viktig at DeeMe er stedet de kommer for å holde seg oppdatert. Instagram for musikk, om du vil.

– Andy Warholes berømte spådom om at alle får sine 15 minutters berømmelse i fremtiden ser ut til å ha blitt virkelighet på sett og vis.

Kenneth: – Jeg er helt enig. Musikk var viktig fra starten. Jeg har selv jobbet med artister. Nå er det motsatt fra 80-tallet hvor man spurte seg om Kiss i det hele tatt var mennesker? Vi så på dem som guder. Å koble brukerne mot artistene på denne måten gir en helt annen nærhet enn hva jeg var vant med som fan.

Alex: – I løpet av de neste året skal vi eksperimentere med artistrelasjonene og finne ut hva som fungerer best.

Deemee har et langt mer moderne design enn hva Snapchat kan skilte med.
DeeMe har et langt mer moderne design enn hva Snapchat kan skilte med.

Go west
Trond: – Vi vet DeeMe gjør det godt i Brasil, men hva med resten av verden?

Alex: – Vi ser om en amerikansk lansering senere i år. Vi har god trekkkraft i Brasil og Latin-Amerika og andre spansktalende land. Jeg tror vi vil nå et «tipping point» hvor appen kommer seg over kneika og går viralt.

Trond: – Hvor lang tid tror du det vil ta?

Alex: – Det er vanskelig å spå, men fra 9 til 18 måneder? Jeg mener at når DeeMe har nådd 1 million brukere i USA, da er det bare snakk om å vente at markedet vokser mye av seg selv. 1 million er mye, uansett hvordan man ser det, og vi er godt i gang. Vi visste at det ville gå tregere enn konkurrentene fordi de nærmest ikke hadde konkurranse, men med det i bakhodet er veksten kjappere enn jeg forventet.

Nye versjoner av DeeMe får kurert innhold – dessuten blir tagging bedre. Kenneth ser også for seg varselfunksjoner som sier ifra når favorittartisten spiller i nærområdet, og kanskje til og med billettsalg, men dette er bare på idéstadiet – ingenting er konkretisert riktig enda.

Kenneth: – Merchandise er også spennende når det kommer til hvilke artister brukeren liker. Da blir det mye lettere å foreslå produkter, og som sagt, ha et mye tettere bånd til artisten – nesten så man føler at man kjenner idolet sitt. Jeg håper å få til ting som at bandet selv avslører til sine DeeMe-følgere akkurat når de går på scenen.

Deemee er litt Snapchat og Instagram med et økende musikk-fokus.
DeeMe er litt Snapchat og Instagram med et økende musikk-fokus.
Stikkord: app, norsk, Silicon Valley, startup