ArcaHoverboard kommer i april 2016.
ArcaHoverboard kommer i april 2016.

Annonse


Møt Arcaboard, et ekte hoverboard

Fjoråret var året hvor flere aktører prøvde seg på hoverboard, både Lexus og Hendo kom i fjor med sine bidrag til alle nerders våte drøm. Så langt har dette dreiet seg om brett som bruker maglev (magnetisk levitasjon), og trenger derfor spesialbyggede baner for å kunne sveve.

Teknisk tegning for Arcaboard - ARCA SPACE CORPORATION
Teknisk tegning for Arcaboard Ill: Arca Space Corp

Men, nå i 2016 så ser det endelig ut til at vi skal kunne se et produkt som kan sveve deg hvor som helst, når som helst. Møt Arcaboard, prisen sier du? Kun 180 000,-, og i april kan det bli ditt.

Ikke for hvermannsen
Arcaboard er laget av amerikanske Arca Space Corporation, og har 272 hestekrefter som kommer fra 36 vifter som alle spinner på 45 000 rpm. Brettet, om det kan kalles det, har en maks hastighet på 20 km/t, og en flyhøyde på 30cm. Drivstoffet kommer i form av Li-Po batterier, disse utgjør også en stor andel av prislappen og kommer med en garanti på ett år.  Alt dette gjør til sammen at prislappen på herligheten kommer opp i ca 180 000,- for grunnpakken. Skal du bytte batterier etter at garantien er utløpt koster dette ca 28 000,-.

Kanskje på tide å trene litt
Det er to versjoner av Arcaboard, en for personer opp til 80 kg, og en for personer opp til 110 kg. Den lettere versjonen kan sveve i opptil 6 minutter, og den for de tyngste i opptil 3 minutter. I teorien skal de lettere blant oss kunne sveve ca 2km på en lading. Ønsker du i tillegg å lade brettet på 35 minutter fremfor seks timer så må du ut med 40 000,- for en spesiell ladestasjon.

Annonse


Det er alltid dyrt å ligge i bresjen når det gjelder teknologi, så det er klart at slikt som dette er for de med dype lommer. Det er for eksempel uklart hvor mye Arcaboard faktisk bråker, for med 36 rørvifter som blåser ut luft med 45 000 rpm så blir det noe lyd. Dessverre så har vi så langt ikke funnet en video med det orginale lydsporet på, så vi må nok vente til april før vi får testet det.

– I årene som kommer, når vi kan droppe prisen og øke ytelsen, så kan dette med sikkerhet bli en vektor for offentlig transport, sier Dumitru Popescu til Huffington Post.

Akkurat det gjenstår å se.

Se video:

Kilde:
Ars Technica

 

Annonse