Hopp til navigasjon Hopp til innhold
(Ill.: Microsoft)

Nå blir det viktigere å ha mobilvennlige nettsider

Både Google og Bing prioriterer nettsider tilpasset små skjermer.

Google annonserte i februar at en viktig endring ville tre i kraft 21. april: søkemotoren skulle nå prioritere mobiltilpassede nettsider. 

Straffes
Endringen betød to ting – det ene er at du som bruker av Google først og fremst vil få mobiltilpassede nettsider når du søker etter noe. 

Det andre altså er at nettsider som ikke har fulgt med i timen, vil bli straffet for det, ved å dukke opp lenger bak i søkeresultatene. 

Google var den første søkemotoren som introduserte denne algoritmeendringen, og nå følger Microsoft etter. Men ikke på en like drastisk måte. 

Mobilvennlig innhold merkes
Selskapet har annonsert at Bing har endret algoritmen, slik at mobilvennlige sider blir prioritert over innhold som ikke er mobilvennlig. 

I tillegg har søkemotoren valgt å merke mobilvennlige sider med teksten «Mobile-friendly», slik at du enkelt kan se om siden er optimalisert for mobil før du klikker deg inn på saken. 

Microsoft skriver imidlertid at innhold som ikke er optimalisert for små skjermer likevel kan dukke opp høyt i søkeresultatene.

Kriteriet er at innholdet da må være «høyst relevant», ifølge Microsoft. 

Når det nye rangeringssystemet trer i kraft sier ikke Microsoft noe om, annet enn at det vil skje iløpet av de «kommende månedene». 

 

Kilde:
TechCrunch

Stikkord: bing, Google, Microsoft