Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple har tidligere fredet informasjon om brukerne. Vil dette endres nå? (Ill.: Flickr )

Dersom Apple gjør dette bryter de en lang tradisjon

Du kan få reklame basert på hva Apple vet om deg.

Ryktene om en TV-tjeneste fra Apple, har florert i flere år. I går fikk imidlertid ryktene et oppsving etter at Wall Street Journal kom med konkret informasjon om den angivelig kommende tjenesten.

Gir data til partnere

Nå hevder avisen New York Post at Apple har sagt seg villig til å gi bort brukerdata til TV-nettverkene som blir med. Sistnevnte skal kunne tilby målrettede reklamer basert på denne informasjonen om Apple-brukerne. Demografi og seervaner er for eksempel noe av det selskapet er villige til å gi fra seg. 

Brukerne vil da kunne få servert vidt forskjellig reklamer, basert på hvilken informasjon TV-kanalen sitter på. 

TV-kanalene skal bestemme selv hvilken reklame de vil selge. 

«De gir eierne av innholdet mye større frihet til å velge selv», skal avisens kilde ha sagt. 

«Det er opp til dere selv. Dere gjør det dere har lyst til». 

Stikk i strid med tidligere uttalelser

Opplysningene, som baserer seg på kilder med «kjennskap til saken», er langt i fra bekreftet, og det virker også litt rart om Apple gjør dette. 

Tradisjonelt sett har Apple skrytt av sin personvernpolicy. De har hevdet at de ikke utleverer informasjon som er innhentet fra brukerne, og derfor virker det litt merkelig om de plutselig skal gjøre et unntak med sin kommende TV-tjeneste. Tiden får vise. 

Starten på slutten for lineær TV?

Ordet «game changer» har blitt brukt i forbindelse med den kommende tjenesten, men dette må ikke misforstås. Få vil hevde at konseptet er revolusjonerende, og for brukeren vil det kanskje ikke endre så nevneverdig mye. 

Spørsmålet er hvor mye det vil forandre for den tradisjonelle TV-bransjen. Vil kanaler som ikke blir med på Apple-tjenesten lide? Vil dekoderne og satellitter bli overflødige fordi kunder heller får innholdet gjennom en Apple TV, for eksempel? Og hvis ryktene om deling av brukeredata stemmer, vil det kunne forandre reklamebransjen? 

Kilde: New York Post

Stikkord: Apple, tv