Hopp til navigasjon Hopp til innhold
IFPI Norge jubler over den nye rapporten som hevder at piratkopiering av musikk omtrent er dødt i Norge. Fra venstre: Hildegunn Olsbø, Jeanett Eide, Roy Erland Funner, Marte Thorsby, Trude Løken og Øystein Rudjord. (Ill.: IFPI)

– Vi har omtrent eliminert pirat-musikk i Norge

IFPI jubler over rekord-tall.

Tall fra norske IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) er svært gledelig lesning for musikk-bransjen.

100 000 nye strømme-kunder
Så gode er tallene for musikkstrømming at årsrapporten for 2014 omtales av
TorrentFreak, Neowin og Music Business Worldwide.

– I løpet av de siste fem årene har vi omtrent stoppet ulovlig fildeling av musikk, sier IFPIs norske sjef Marte Thorsby, og de har imponerende tall å vise til:

* Økningen i strømmeomsetningen har økt med 57 millioner kroner fra 2013 til 2014. Dette skyldes 100 000 nye abonnementer.

* På ett år har andelen streaming av totalt salg økt fra 65 prosent i 2013 til hele 75 prosent i 2014. 

* At salget ikke øker totalt sett skyldes en nedgang i salg av fysiske produkter på hele 49 mill kroner, og en nedgang i salg av nedlastinger på 11 mill kroner.

Massiv piratkopiering i 2009 – 2015: 4 prosent
«I 2009 gjennomførte IFPI og Gramart en spørreundersøkelse som viste at 70 prosent av befolkningen under 30 år som hadde tilgang til internett, lastet ned musikk uten å betale for den.

En ny undersøkelse IFPI gjennomførte i desember 2014 viser at det nå kun er 4 prosent av befolkningen under 30 år som bruker ulovlige fildelingstjenester som kilde til musikklytting.

Under 1 prosent av befolkningen under 30 år svarte at fildelingstjenestene var deres primære kilde til musikk,» skriver Thorsby det i den ferske rapporten.

– Problemet er nærmest utryddet
Thorsby presierer samtidig at strømming kun er i sin spede begynnelse:

«På fem år har vi altså nærmest utryddet ulovlig fildeling fra musikkindustrien. Vi har klart å gjeninnføre en sunn økonomi i musikknæringen.

Vi må samtidig ikke glemme at vi bare er i streaminguniversets spede begynnelse, og vi vil sannsynligvis se store endringer også i årene som kommer. 

Fremdeles er det de yngre målgrupper som i størst grad benytter seg av streamingtjenestene.

Når de eldre målgruppene nå også etter hvert omfavner tjenestene vil vi trolig se en noe annen fordeling av inntektene, som forhåpentligvis også vil innebære en bedre økonomi for flere norske artister og plateselskaper. 

Alle vi som jobber med dette hver dag ønsker en sunn og rettferdig økonomi i vår industri. Det er vår hovedoppgave i de spennende årene vi har foran oss.»

Har mer arbeid foran seg
Thorsby har helt rett i det siste hun skriver, for selv om strømming omtales som en suksess av IFPI og forbrukerne som elsker løsningene, blir betalingsmodellen stadig kritisert av artister og band som hevder de sitter igjen med alt for lite penger etter at alle andre har fått sin del av kaka.

Spotify-sjef Daniel Ek var på hugget i november med en massiv kjærlighetserklæring til Taylor Swift nettopp fordi den store sangeren meldte seg ut av Spotify.

(Ill.: IFPI)

 

Kilde:
IFPI (.pdf)

Stikkord: fildeing, musikk, pirat