Annonse


– Dette er nye Microsoft

I en epost til sine ansatte forklarer Satya Nadella, Microsofts nye sjef, hvordan han mener de skal lykkes, og hva de skal gjøre for å oppnå dette.

Langt brev
Det lange brevet, som også er publisert på Microsofts nettside, kommer nå fordi Microsofts regnskapsår for 2015 akkurat har startet.

Det er tydelig at Nadella ønsker å differensiere seg fra Ballmer med noen nye slogans («produktivitet og plattformer»), men han kaster selvsagt ikke bort hele Ballmer strategi, av naturlige grunner:

Selvsagt skal selskapet være sterkt tilstede i skyen, og de skal fortsette å satse på enheter, selv om sistnevnte kanskje ikke er en like stor selvsagthet lenger.

Annonse


Nadella taler til fotfolket. (Ill.: Microsoft)

Xbox og Surface skal leve videre
Med andre ord: Xbox kommer ikke til å forsvinne, ei heller Surface eller Windows Phone (på selve mobilene skal det visstnok stå «Nokia by Microsoft»).

Enheter og tjenester, som var Steve Ballmers mantra, har Nadella høftlig puttet til side for sin egen: 

«Microsoft skal være produktivitet- og plattform-selskapet for en verden som setter mobil og skyen først.»

«Selv om enheter og tjenester-forklaringen var nyttig når vi startet vår forvandling, trenger vi nå å sikte oss in på vår unike strategi,» mener han.

Microsofts kjernestrategi. (Ill.: Microsoft)

Må bli kjappere
Nadella er fullstendig klar over at selskapet tidligere har beveget seg for tregt. Han ønsker å forenkle ting, bevege seg kjappere og være mer effektiv.

For å gjøre dette har han bedt sine sjefer om å lage planer for å innovere sine respektive avdelinger.

«Kultuforandringer betyr at vi gjør kommer til å gjøre ting annerledes. Ofte tenker folk at det betyr alle andre enn dem selv.

I realiteten betyr det at vi alle tar en ny tilnærming og jobber sammen for å gjøre Microsoft bedre.»

Mer informasjon i juli
Det er vel ganske tydelig å lese av brevet at det er deler av organiasjonen som har grodd seg fast, og som setter seg på bakbeina når ting forandrer seg.

Nadella håper med dette brevet å gjøre det klart for alle disse personene at de er nødt til å forandre seg i takt med selskapet, for forandringer blir det.

Toppsjefen forklarte at selskapet vil avsløre mer om hva dette egentlig betyr en eller annen gang i løpet av inneværnede måned.

Microsofts campus. (Ill.: Microsoft)

Litt om Xbox
«Jeg ønsker også å dele litt flere tanker vedrørende Xbox, og dens betydning for Microsoft. Som et stort selskap tror jeg det er viktig å definere kjernen, men det er viktig å gjøre smarte valg innen andre virksomheter der vi kan ha stor påvirkning og suksess. 

Den største enkeltstående digitalet-liv kategorien, målt i både tid og penger brukt, i en mobil-først-verden er gaming. Vi er heldige som har Xbox i vår familie for å kunne gå etter denne muligheten med unik og dristig nyskapning. 

Microsoft vil fortsette å innovere kraftig og glede spillere med Xbox. Xbox er en av våre mest elskede forbrukermerkevarer, med et voksende nettsamfunn og tjeneste, og en ivrig gruppe med fans. 

Vi drar også nytte av mange teknologier som strømmer fra våre spillinnsats inn i vårt produktivitets-arbeid – kjernegrafikk og NUI i Windows, talegjenkjenning i Skype, kamerateknologi i Kinect for Windows, Azure cloud-forbedringer for GPU-simulering og mange flere. 

Ergo, vil vi fortsette å innovere og vokse vår fanskare med Xbox, og samtidig skape additiv forretningsverdi for Microsoft.»
 

Kilde:
Microsoft

Annonse